Lékárna.cz

10 tipů, jak se zbavit stresu

10 tipů, jak se zbavit stresu
Sdílet

Co je to stres, jaké typy stresu známe a jak mu čelit? Náš článek berte jako inspiraci. Rozhodně bychom vás nechtěli ještě více vystresovat z toho, pokud něco u uvedených tipů a rad neděláte :-)

Co je stres

Stres je zátěž. Jedná se o tělesnou či duševní napětí a nerovnováhu. Stres je něco, co zažíváme všichni, dnes a denně, z různých příčin, v různé míře, v každé době, v každém věku. Prožíváme jej vždy, když musíme tváří v tvář čelit nějaké změně, výzvě, hrozbě či nebezpečí. Stres existuje už od pradávna, i když měl původně jiné příčiny a jiné formy.

Stres je velmi úzce spojen s událostmi, které v nás probouzejí pocity úzkosti a strachu, nejistoty, napětí, neklidu a bezmoci.

Co nás nejvíc stresuje

Největším stresorem bývá:

  • smrt blízkého člověka,
  • závažné onemocnění,
  • úraz,
  • rozchod či rozvod,
  • ztráta zaměstnání,
  • dlouhodobé problémy, které plynou z náročného povolání
  • napětí v rodině,
  • vleklé soudní spory nebo
  • finanční starosti

I přehnaná očekávání mohou stresovat

Občas se zkrátka v životě dostaneme do situace, ve které jsme se nechtěli ocitnout ani v tom nejhorším snu. A dost možná, že si za to často můžeme sami. Proč? Protože chceme být někde jinde, než jsme, s někým jiným, než jsme a mít stále víc, než máme. Nejsme trpěliví a ani pokorní. Chceme mít všechno, zvládnout a stihnout všechno v krátkém čase a na 100 %. A ještě očekáváme, že nás všichni budou vždycky chválit a navždy mít rádi. 

Moderní doba a stres

Zdá se, že zejména v posledních desetiletích se stal stres nevyhnutelnou součástí našich životů. Doslova na každém kroku a čím dál více prostupuje naši moderní, vyspělou a uspěchanou společnost zaměřenou především na výkon, umělý ideál krásy a dokonalost, moc a peníze.

Stres a jeho dopad na náš organismus

  • Krátkodobý stres v jisté míře pomáhá mobilizovat energii potřebnou někdy doslova k záchraně života, jindy ke zlepšení výkonu a dosažení životního cíle. Lidský organismus je uzpůsoben tak, aby se s ním dokázal co možná nejlépe vyrovnat.
  • Dlouhodobý stres je něco docela jiného a může mít zničující dopad na náš organismus, na naše fyzické a duševní zdraví i naše rodinné a pracovní vztahy. I odborníci poukazují na fakt, že dlouhodobý stres a nepohoda ničí naše tělo mnohem více než 15 kg nadváhy nebo nadměrná konzumace průmyslově upravovaných potravin.

Jak reagujeme na stres

Různí lidé reagují na stres různě. Odezva na stres může být přiměřená, nedostatečná nebo naopak překotná a přehnaná, kdy může člověka poškodit. Každý jsme jiný, a tak i každému z nás pomáhá ke zvládnutí stresu něco jiného: někomu kousek hořké čokolády a horká bublinková koupel, jinému procházka v přírodě a dalšímu přečíst si večer kapitolu z knížky. Vždy je ale potřeba si uvědomit, že rychlá řešení bývají dočasná, jakkoli mohou být na chvíli přínosná a příjemná. Důležitější pro zvládnutí stresu je dostat se přímo ke kořenům stresu a tím i k podstatě sebe sama.

10 tipů, jak se zbavit krátkodobého stresu a vyzrát nad tím dlouhodobým

1. Poznejte a vnímejte příčiny toho svého stresu a jeho příznaky. Chcete-li se naučit ho zvládat, je třeba si uvědomit, kam až ve stresových situacích můžete zajít a snažit se tyto meze nepřekračovat. Trvalá změna nenastane přes noc. Nebude to jednoduché ani snadné a možná budete muset radikálně změnit svůj životní styl.

2. Buďte k sobě upřímní. Buďte upřimní v tom, co vás doopravdy stresuje a trápí. Ať je to cokoli, zaslouží si to maximální pozornost a respekt, stejně jako vy sami. Být k sobě upřímní za všech okolností je někdy možná nepříjemné, ale vyplatí se to. 

3. Buďte realističtí. Zvažujte své priority a reálné možnosti, a to nejen ve stresové situaci.

4. Nechce si zdravý odstup. Nic nemusí být tak hrozné, neřešitelné a beznadějné, jak se vám v dané chvíli a na první pohled zdá, zvláště jste-li unavení, nevyspalí a podráždění.

5. Pokuste se na problém podívat s nadhledem a s vědomím, že na každý problém existuje řešení, i když o něm možná ještě nevíte :-) 

6. Nebojte se požádat o pomoc - své kolegy, své známé, přátele, sousedy, příbuzné, psychologa, terapeuta, finančního poradce...

7. Naučte se říkat NE. Nenechávejte se zavalit dalšími a dalšími úkoly.

8. Naučte se delegovat některé ze svých úkolů na ostatní. Do společných domácích aktivit zapojte celou rodinu. 

9. Naučte se plánovat svůj čas. V daném okamžiku dělejte jen jednu věc - tak, jak nejlépe dovedete, soustředěně, v klidu a bez toho, aniž byste mysleli na další věci, které na vás čekají.

10. Buďte na sebe laskaví a hodní. Mějte se rádi a pečujte o sebe. Nejlépe tak, že denně věnujte chvilku času a vědomé pozornosti výhradně sami sobě a každý večer se pochvalte za cokoli, co se vám ten den povedlo.

Žijte přítomností

Je opravdu léčivé uvědomit si, jak důležité je žít v přítomnosti. Naše mysl je vyčerpaná útěky do minulosti, často a ráda se zabývá nějakým průšvihem, nezdarem, zradou, křivdou nebo lží, zkrátka něčím nepříjemným, co se stalo v minulosti - my sami to tak znovu a znovu prožíváme a pěstujeme v sobě negativní emoce, postoje, smutek a bolest i v přítomnosti. Někdy naopak "malujeme čerta na zeď", tj. vytváříme si v mysli budoucí negativní scénáře, bouřky a karamboly, dopředu se strachujeme, jak to dopadne. Pěstujeme si tak strachy z věcí, z lidí nebo situací, které ještě nenastaly a možná ani nenastanou.

Proto je moc důležité snažit se neohlížet často do minulosti, nelpět na ní, současně se nebát budoucnosti a zejména maximálně vnímat přítomnost a být za ni vděční. Jakkoli se vám to v dané situaci, kdy cítíte stres, úzkost a napětí, bude zdát absurdní, snažte se na chvíli zklidnit svou mysl, zhluboka se nadechnout, vydechnout a klidně začít dýchat. Hlavně se v této chvíli o nic usilovně nesnažte.

Relaxujte

Relaxace je vědomé uvolnění těla a mysli a svalového napětí. Pomáhá soustředit se na konkrétní situaci nebo úkol, pomáhá regenerovat síly po namáhavé duševní činnosti a také usnadňuje spánek. Naučte se relaxovat pravidelně 1-2x denně 10-15 minut, přitom vyloučit rušivé vlivy, dopřát si pohodlnou pozici, zavřít oči a soustředit se plně na cvičení. Relaxace vyžaduje nácvik, čas a trpělivost, ale vyplatí se. Časem vám pak postačí několik málo minut, kdy se dokážete plně uvolnit nejen před očekávanou stresovou událostí, ale i přímo v ní.

Zklidněte mysl meditací

Zúčastněte se odborně vedeného kurzu, kde se meditovat naučíte, nebo si o tom něco přečtěte, nebo prostě jen tak "buďte".

Jak na meditaci

Buďte o samotě, v klidu, vymezte si svůj oblíbený tichý prostor, nejlépe doma, na zahradě nebo v přírodě, kde se cítíte v bezpečí, kde je vám skutečně dobře a příjemně. Posaďte se na zem tak, jak je vám to pohodlné, zavřete oči a pak pomalu, zhluboka a vědomě dýchejte. Zaměřte se na svůj dech a vnímejte pouze svoje tělo, s každým výdechem a nádechem. Když k vám budou přicházet myšlenky (a ony budou :), nechte je přicházet, odcházet, volně plynout a neulpívat na žádné z nich. Postupně se naučíte odpoutat se od všeho vně vás a naopak zažívat stavy hlubšího ticha a klidu a pokoje uvnitř sebe.

Projevte vděčnost a pokoru

Každé ráno, když se probudíte, než vstanete z postele a začnete nový den, stejně tak i večer, když uleháte k spánku, poděkujte za všechno, co v životě máte, za všechny, kdo vás mají rádi a vy je, a za to, co vám život dopřál a co se vám podařilo.

Stres a střevní mikroflóra spolu souvisí

Stres má vliv na správné fungování střevní mikrobioty. Znečištěné ovzduší, nekvalitní strava a nedostatek fermentovaných potravin ve stravě ovlivňují negativně i fungování našich střev. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Co ještě můžete vyzkoušet proti stresu

Dopřejte si čas na věci a činnosti, kter vám dělají dobře. Může to být např.: 

  • hrnek teplého kakaa nebo mléka s medem
  • bylinkový čaj, např. třezalka, meduňka, kozlík lékařský, levandule
  • miska různých neslaných oříšků a semínek
  • čokoláda s vyšším obsahem kakaa
  • dobré a kvalitní potraviny - všeho ale s mírou :-)
  • spánek - pravidelný, zdravý, ničím nerušený
  • pohyb - ten, co vás opravdu baví, se sluchátky nebo bez, alespoň 30 minut  v kuse několikrát týdně.  Pomáhá uvolnit fyzické a duševní napětí, protože se do krevního oběhu vyplavují endorfiny, které nám dovolují zapomenout na všechny starosti, zlepšují náladu a zbavují úzkosti. A pamatujte! Netřeba s nikým v ničem soutěžit, ani chtít zvládnout příliš mnoho a příliš rychle. Tím by se stresová situace jen prohloubila. Jen je potřeba si pro pohyb najít ve svém každodenním životě místo. A tak můžete třeba začít chodit na nákupy pěšky, omezit jízdu autem, dávat přednost schodům před eskalátory či výtahem, ráno před prací nebo o polední přestávce si jít na chvíli ven zaběhat nebo zacvičit.
  • jóga - naprosto ideální forma tréninku těla a duše vhodná pro velkou většinu lidí
  • tanec - v kurzu nebo klidně i sami doma, s hudbou, s plným nasazením, bez zábran a studu :)
  • masáž - klasická, reflexní, thajská, aroma, lymfatická aj.
  • aromaterapie - nejčastěji využívající spojení různých esenciálních olejů s lidským dotekem při masážích. Esenciální oleje se využívají k prevenci různých onemocnění i pro účely léčebné a k první pomoci, k zábalům, obkladům i parním inhalacím. Nejčastější a nejoblíbenější domácí využití esenciálních olejů je v podobě několika kapek do připravené teplé koupele, také při saunování nebo při meditaci s využitím aromatické lampy, elektrického odpařovače nebo pokojového rozprašovače nebo i vonné svíčky.
  • hudba - poslech hudby, kterou máme rádi, která nás dostane do pozitivní nálady, aktivity a tzv. do varu nebo naopak, která nás uklidní, pohladí po duši, přispěje k meditaci a relaxaci
  • umění a krása - dobře zvolené a správně načasované, v různé podobě a formě - divadlo, koncert, kino, film, muzikál, výstava, galerie, muzea
  • vlastní tvorba, kreativita, koníčky - malování, kreslení, psaní, focení, vyšívání, pletení nebo háčkování, práce se dřevem, s hlínou nebo s korálky nebo knoflíky, četba oblíbené knížky, hra na hudební nástroj, zpěv, práce na zahrádce
  • příroda - dle času a možností krátká procházka nebo delší výlet do přírody, do lesa, do hor… Člověk může vyrazit s přáteli, se psem, na koni… ale klidně i sám.
  • úklid - pořádně vyčistěte svůj pokoj, byt nebo dům a zbavte se přitom všech zničených, rozbitých věcí nebo dávno nepoužívaných věcí 
  • pomoc - nezištně pomozte jiným např. v dobročinné organizaci, sousedovi, kolegovi v práci, v domově důchodců, v nemocnici, v psím útulku, na ulici, v obchodě…někdy stačí druhého pochválit, povzbudit a usmát se na něj - zvednete náladu nejen jemu, ale i sobě. 
  • přátelé - udržujte stará přátelství a nebojte se navazovat nová  - pečujte o ně! 
  • hojivá síla doteku - vřelý a pevný stisk ruky, pevné a láskyplné obejmutí, sex s milovaným partnerem… To vše jsou formy neverbální komunikace, pomocí nichž nejlépe vyjadřujeme svoje momentální rozpoložení, náladu, city, pocity i sexualitu. Pro člověka jsou intuitivní, životodárné a uzdravující a pomáhají často víc než cokoli jiného navodit pocit pohody, bezpečí, lásky a sebepřijetí.
  • mít svůj domov - vy, vaše rodina, partner, děti, vaši nejbližší, které milujete a oni vás, vaše věci, knížky, vůně, fotky, vzpomínky, současnost, budoucnost...o svůj domov pečujte a važte si ho. 

Inspirujte se z výše uvedených tipů a vyberte si z nich takovou aktivitu, která vám nejvíc vyhovuje. Věříme, že vámi sestavený "antistresový recept" vám pomůže vrátit tělo, mysl a srdce do rovnováhy a klidu.  

A na závěr ještě pár tipů od našich lékárnic - PharmDr. Kamily Horníčkové a Mgr. Pavly Horákové.

3 tipy proti stresu od naší lékárnice Kamily

  • Sdílejte své starosti (a radosti) se svými blízkými - sdílená starost = poloviční starost
  • Jděte ven - z práce se projděte pěšky, najděte si čas opustit stresující prostředí. 
  • Uvařte si dobrý čaj - mým favoritem je heřmánek, bazalka posvátná, měsíček a sléz. Na stres se výborně hodí i meduňka, mučenka nebo levandule. 

(PharmDr. Kamila Horníčková)

3 tipy proti stresu od naší lékárnice Pavly

  • Smějte se. Smích pomáhá produkovat endorfiny ("hormony štěstí").
  • Pomazlete se se zvířecím kamarádem :) Je dokázáno, že zvířata působí pozitivně na člověka v rovině psychické i fyzické.
  • Tancujte. Neřízený tanec pomůže snížit míru napětí.

(Mgr. Pavla Horáková)

Mgr. Anna Jarošová

Mgr. Anna Jarošová

31. srpen 2020
Témata článku
Pohyb Psychika
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Čajovník nemá s čajem nic společného. Pochází z Austrálie, kde byl hojně používán domorodci pro své příznivé účinky. Které to jsou a co všechno tea tree olej umí? Povíme si v našem článku.

více

Založit rodinu je velké rozhodnutí. S plánovanou změnou by měli souhlasit oba partneři, přijmout zodpovědnost a promluvit si otevřeně o otázkách plodnosti. Přinášíme vám základní informace o ženském…

více

Spalničky jsou vysoce nakažlivé infekční onemocnění. Jak se přenáší, jaká je inkubační doba a jak se léčí? Prozradíme v našem článku.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více