Lékárna.cz
Hledat

PMS

PMS
Sdílet
Navštivte související produktové kategorie

Tento článek má pouze edukativní charakter, nenahrazuje poradu s lékařem nebo lékárníkem.

Jste plná energie, vše se daří a najednou jako když utne - nic se vám nechce, jste unavená, otrávená a každou chvíli hledáte v šuplíku čokoládu? Nejste sama. Tento stav před menses zažila skoro každá z nás. Co je vlastně PMS a jak s ním zatočit?

Co je PMS

Premenstruační syndrom (neboli PMS) je souhrn cyklicky se opakujících psychických a tělesných obtíží, které se objevují po ovulaci. Jakmile začne krvácení, symptomy mizí. Postihuje pravidelně 13-26 % žen. Jednou za čas tímto stavem projde až 80 % žen. Jednoznačné příčiny nejsou dosud objasněny. S největší pravděpodobností souvisejí se změnou poměru estrogenů a progesteronu, prudkým hormonálním spádem po ovulaci a zvýšenou hladinou prolaktinu.

Jak se PMS projevuje

Příznaky premenstruačního syndromu mohou být jak fyzické, tak psychické. Můžete cítit zvýšené napětí v prsou, mít nafouklé břicho, oteklé nohy a křeče. Objevit se může i bolest hlavy, kloubů, svalů, zvýšení hmotnosti, zhoršení stavu pleti, zvýšená chuť k jídlu, především na sladké. Cítíte se unavená a máte potíže s usínáním. K tomu se často přidají výkyvy nálad, zlost, výbuchy hněvu, podrážděnost, přecitlivělost, plačtivost, úzkost, deprese, změna libida, nedostatek energie a neschopnost se soustředit.

Mezi rizikové faktory vzniku PMS patří obezita a kouření.

Obvykle se poprvé objevuje kolem 20. roku a může se projevovat až do menopauzy.

Jak se vypořádat s PMS

PMS může zmírnit úprava životního stylu. Buďte více venku, hýbejte se, nechte energii plynout tělem. Zmírnit či potlačit příznaky může i pozitivní přístup k životu :-)

Životospráva v období PMS

Máme pro vás tato doporučení:

  • Jídlo si rozdělte do více denních dávek - budete se pak cítit lépe a nebudete mít pocit nafouklého břicha.
  • Vyhýbejte se „prázdným“ kaloriím. I když vás honí mlsná, zkuste se vyhnout všem sladkým pokrmům a nápojům. Při chuti na sladké si raději dopřejte ovoce.
  • Doplňte si stopové prvky, především pak chrom a hořčík
  • Živočišné tuky nepřímo zvyšují hladinu estrogenu, který způsobuje příznaky PMS. V tomto období je raději nahraďte rostlinnými tuky.
  • Méně solte. Snížíte tak pravděpodobnost otoků.
  • Jezte hodně vlákniny. Do stravy zařaďte zeleninu, celozrnné potraviny či luštěniny.
  • Snažte se co nejvíce vynechat nápoje obsahující kofein a alkohol
  • Cvičte - vhodná je joga, spinning nebo aerobik.
  • Dostatečně spěte. 

Bylinní pomocníci

Z bylinek je velmi dobrým pomocníkem kontryhel. Ten se doporučuje pít 2 týdny před začátkem menstruace. Kontryhel můžeme doplnit hořčíkem, vápníkem, vitamínem E a B6, pupalkovým olejem, brutnákem či drmkem obecným.

Poraďte se s gynekologem

Pokud nedojde ke zlepšení úpravou životního stylu, bylinkami či doplňky stravy, je vhodné se poradit s gynekologem.  Stejně tak, pokud dojde k vynechání menstruace či k jejímu oddálení. Gynekolog vám pomůže vybrat vhodnou antikoncepci, mírnící příznaky PMS.

Symptomy nemoci či zdravotního problému popsané v tomto článku se u každého mohou projevit jinak. V každém případě konzultujte své zdravotní potíže vždy s lékařem.

Navštivte související produktové kategorie
Volně prodejné léky Doplňky stravy při menstruaci
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Zdraví máme jenom jedno a na prevenci bychom neměli zapomínat. Součástí prevence jsou i domácí testy, které pomáhají odhalit zdravotní problém, který pak můžeme vyřešit s lékařem.

více

Rýma je akutní, infekční a většinou je způsobená viry. Spolu s kašlem jde o nejčastější onemocnění dětí a dospělých. Povíme vám, jak se s ní popasovat, aby vás dlouho netrápila.

více

Dozvíte se, jak chrapot vzniká a co na něj platí, abyste se dostali brzo do formy a začali znovu mluvit.

více

Poradíme, jak správně změřit teplotu u dětí, jak srazit vysokou horečku a kdy už je na čase vyhledat lékaře nebo volat záchranku.

více
Zeptejte se lékárníka

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.