Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Jak na nespavost a lepší spánek

Jak na nespavost a lepší spánek

Zdraví z přírody Psychika

Probděné noci, nekonečné převalování a nesnesitelná únava, ale také nechutenství či nabírání váhy. I tak vypadají následky nespavosti. Poradíme vám, jak na lepší spánek.

Jak na nespavost a lepší spánek

Pro klidný spánek maminek i dětí

Pro klidný spánek v těhotenství je vhodné navodit si příjemnou atmosféru éterickými oleji z pomeranče, levandule a mandarinky, které obsahuje sprej Neobulle. Aplikujte ho před spánkem -hodí se i pro neklidná miminka od 3 měsíců věku. Na pití pro nastávající maminky je vhodný meduňkový čaj slazený malou lžičkou medu. Levandulovou květinovou vodu využijte po večerním odlíčení, dětem po koupání nebo ji stříkněte do vzduchu nebo na polštář v ložnici - zklidní myšlenky a navodí příjemné sny. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Nespavost nepodceňujte

Každý z nás občas zažil bezesnou noc. Je ale důležité si uvědomit, kdy jde o jednorázovou záležitost či o opakovaný, a tím i vážnější, problém. Nespavost (insomnia) může být krátkodobá, občasná, ale také chronická (trvá déle než 6 měsíců).  V takovém případě je nejlepší vyhledat lékaře. 

Jak se poprat s nespavostí 

Ideální je zvládnout problémy se spánkem bez léků. Zamyslete se nad svým denním režimem - vstáváte a usínáte v pravidelnou dobu? Dospělý člověk by měl spánku věnovat cca 8 hodin denně. Velmi důležitá je také tělesná aktivita - ta je  důležitá nejen pro tělo, ale i pro psychiku. Dodržování spánkové hygieny totiž pomáhá synchronizovat biologické děje v našem organismu. 

Pokud to půjde, zkuste se vyhnout práškům na spaní. Po lécích se nemusíte cítit odpočatí a únava vás může dohnat a udeřit s ještě větší silou. Jako první krok můžete zkusit raději vyzkoušet doplňky stravy nebo vhodné bylinky. Přirozená cesta může být tou nejlepší.

Hledejte příčinu

Každý jsme individuální, děláme si starosti s jinými problémy, máme jinou psychiku a reagujeme jinak na různé zátěžové situace. Někomu může vadit příliš tvrdá či naopak měkká matrace, někoho trápí starosti, stres nebo hluk v okolí. Příčinou nespavosti bývá také přílišné pití kávy obsahující kofein, po kterém se špatně usíná.  Pití kávy či černého čaje byste proto měli v odpoledních hodinách omezit. 

"Modré světlo" spánku nesvědčí

Kvalitu a biorytmus spánku negativně ovlivňuje tzv. "modré světlo", které vyzařují obrazovky smartphonů, tabletů, televizí a LED žárovky. Proto minimálně 3 hodiny před spánkem odložte mobily, tablety, vypněte televizi a sedněte si třeba k hezké knížce, drahé polovičce nebo k dětem. (Mgr. Pavla Horáková)

Časté příčiny nespavosti

  • stres
  • špatná psychická kondice
  • somatické bolesti 
  • užívání alkoholu a drog, přemíra kávy a černého čaje
  • špatné spací návyky (nepravidelné ulehání a vstávání)
  • nevhodné uspořádání ložnice (nevhodná matrace, postel, polštář)

Když už bylinky nepomáhají

V poslední době se oblíbenou cestou, jak se dozvědět příčiny nespavosti, stává spánková laboratoř. Častou příčinou nespavosti totiž bývá i hlasité a nepravidelné chrápání. To způsobuje takzvané apnoické pauzy, kdy přestaneme na více než 10 sekund dýchat. Ve spánkové laboratoři vyšetří právě frekvenci těchto pauz a stanoví diagnózu, aby byl váš spánek zase klidnější. 

Co by vám poradily babičky

  • MeduňkaMeduňka má uklidňující účinky a čaj z ní vám navodí klidnější spánek. Stačí zalít sušenou nebo čerstvou meduňku vařící vodou a vypít nejpozději dvě hodiny před spánkem. 
  • Mléko s medem – Jde o starou klasiku, která mnoha lidem pomáhá. Před spaním si dejte sklenici teplého mléka se lžicí medu. Pokud mléko dobře nesnášíte, zkuste vodu s medem.
  • Odvar z kozlíku lékařského – Čaj pro lepší spánek z drceného kozlíku lékařského je dalším tipem našich babiček. Deset až dvanáct hodin louhujte drcený kořen kozlíku a poté tekutinu vypijte. 
  • Koupel – Horká koupel s vaší oblíbenou vůní vás ke spánku ukolébá snadno. Zkuste levandulový olejíček nebo vonnou sůl. Po koupeli si jděte lehnout. 

Náš tip

Omezte konzumaci kofeinových nápojů, černého či zeleného čaje v odpoledních nebo podvečerních hodinách. Účinky teinu, stimulující látky ze zeleného čaje, působí jemněji, ale o to déle oproti kofeinu v kávě. 

Ložnice jen pro spánek

Ložnice je místem pouze pro spánek.  Odstranit byste měli veškeré rušivé elementy včetně televize, počítače a mobilního telefonu. Místnost, ve které usínáte, pravidelně větrejte a uklízejte. 

Co je spánková paralýza

Spánková paralýza je stav mezi spánkem a bděním, kdy si mozek uvědomuje realitu jen částečně, ale nedokáže ji odlišit od snu. Může se vám zdát, že bdíte, mozek to však neví. Lidé postižení touto paralýzou se v takovém stavu nemohou hýbat, mluvit a ani jinak reagovat. Časté jsou také nepříjemné halucinace a pocity ohrožení. Spánkovou paralýzou proto odborníci obvykle vysvětlují fenomén únosu mimozemskými bytostmi.

Věříme, že dodržováním dobré spánkové hygieny bude váš spánek hluboký a plnohodnotný. Přejeme krásné sny! 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka