Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Nespavost: co dělat pro lepší spánek?

Nespavost: co dělat pro lepší spánek?

Probděné noci, nekonečné převalování a nesnesitelná únava. Ale také nechutenství či nabírání váhy. I tak vypadají následky nespavosti. Netrapte se a pokuste se své problémy se spánkem vyřešit co nejdříve. Možná vám pomůže právě jedna z našich rad.

Nespavost: co dělat pro lepší spánek?

Každý z nás občas zažil bezesnou noc. Je ale důležité si uvědomit, kdy jde o jednorázovou záležitost či o opakovaný, a tím i vážnější, problém. Přemýšlejte - jak dlouho vás problémy s nespavostí trápí? Ovlivňují tyto potíže váš život a ubírají vám energii? Pokud jste odpověděli na obě otázky ano, nevyplatí se tyto obtíže podceňovat. Nespavost neboli insomnia může být krátkodobá, občasná, ale také chronická (trvá déle než 6 měsíců).  V takovém případě je nejlepší vyhledat lékaře.Spánkem trávíme přibližně třetinu života. Proto se vám boj za něj určitě vyplatí!

Jak se poprat s nespavostí 

Ideální je zvládnout problémy se spánkem bez léků. Zamyslete se nad svým denním režimem - vstáváte a usínáte v pravidelnou dobu? Dospělý člověk by měl spánku věnovat cca 8 hodin denně. Velmi důležitá je také tělesná aktivita. Na sportování dnes často zapomínáme, přitom je důležité nejen pro tělo, ale i pro mysl. Dodržování spánkové hygieny totiž pomáhá synchronizovat biologické děje v našem organismu. 

Pokud to půjde, zkuste se vyhnout práškům na spaní. Chemický spánek není plnohodnotný, protože nám chybí stadia spánku přirozeného. Po lécích se nebudete cítit odpočatí a únava vás může dohnat a udeřit s ještě větší silou. Sáhnout můžete raději po doplňcích stravy nebo po bylinkách. Přirozená cesta může být tou nejlepší.

Hledejte příčinu

Každý jsme individuální, děláme si starosti s jinými problémy, máme jinou psychiku a reagujeme jinak na různé zátěžové situace. Někomu může vadit příliš tvrdá či naopak měkká matrace, někoho trápí starosti, stres nebo hluk v okolí. Příčinou nespavosti bývá také přílišné pití kávy obsahující kofein, po kterém se špatně usíná.  Pití kávy či černého čaje byste proto měli v odpoledních hodinách omezit. 

Časté příčiny nespavosti

  • stres
  • špatná psychická kondice
  • somatické bolesti 
  • užívání alkoholu a drog, přemíra kávy a černého čaje
  • špatné spací návyky (nepravidelné ulehání a vstávání)
  • nevhodné uspořádání ložnice (nevhodná matrace, postel, polštář)

Když už bylinky nepomáhají

V poslední době se oblíbenou cestou, jak se dozvědět příčiny nespavosti, stává spánková laboratoř. Častou příčinou nespavosti totiž bývá i hlasité a nepravidelné chrápání. To způsobuje takzvané apnoické pauzy, kdy přestaneme na více než 10 sekund dýchat. Ve spánkové laboratoři vyšetří právě frekvenci těchto pauz a stanoví diagnózu, aby byl váš spánek zase klidnější. 

Co by vám poradily babičky

  • Meduňka – Meduňka má uklidňující účinky a čaj z ní vám navodí klidnější spánek. Stačí zalít sušenou nebo čerstvou meduňku vařící vodou a vypít nejpozději dvě hodiny před spánkem. 
  • Mléko s medem – Jde o starou klasiku, která mnoha lidem pomáhá. Před spaním si dejte sklenici teplého mléka se lžicí medu. Pokud mléko dobře nesnášíte, zkuste vodu s medem.
  • Odvar z kozlíku – Čaj pro lepší spánek z drceného kozlíku lékařského je dalším tipem našich babiček. Deset až dvanáct hodin louhujte drcený kořen kozlíku a poté tekutinu vypijte. 
  • Koupel – Horká koupel s vaší oblíbenou vůní vás ke spánku ukolébá snadno. Zkuste levandulový olejíček nebo vonnou sůl. Po koupeli si jděte lehnout. 

Ložnice jen pro spánek

Znáte feng-shui? Jde o starobylou nauku o životní harmonii, která nám doporučuje ideální uspořádání života včetně místností v domácnosti. Pokud bychom následovali učení starých čínských mistrů, byla by naše ložnice místem pouze pro spánek.  Odstranit byste měli veškeré rušivé elementy včetně televize, počítače a mobilního telefonu. Místnost, ve které usínáte, pravidelně větrejte a uklízejte. 

Co je spánková paralýza?

Na konec pro vás máme jednu zajímavost. Věděli jste, že mezi poruchy spánku patří i spánková paralýza? Jde o stav mezi spánkem a bděním, kdy si mozek uvědomuje realitu jen částečně, ale nedokáže ji odlišit od snu. Může se vám zdát, že bdíte, mozek to však neví. Lidé postižení touto paralýzou se v takovém stavu nemohou hýbat, mluvit a ani jinak reagovat. Časté jsou také nepříjemné halucinace a pocity ohrožení. Spánkovou paralýzou proto odborníci obvykle vysvětlují fenomén únosu mimozemskými bytostmi.

Věříme, že dodržováním dobré spánkové hygieny bude váš spánek hluboký a plnohodnotný. Přejeme krásné sny! 

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám