Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Kontaktní čočky

Kontaktní čočky

Děti Ženy Muži Oči

Nejen o tom, jaké jsou výhody kontaktních čoček, pro koho se hodí a jak o ně pečovat prozradíme v našem článku. Dozvíte se i jak pečovat o zrak, a jak s ním souvisí to, co jíte.

Kontaktní čočky

Výhody kontaktních čoček oproti brýlím

  • Kontaktní čočky se při správném výběru očím skvěle přizpůsobí.
  • Nesklouzávají, netlačí, nemlží a nešpiní se.
  • Kopírují pohyb očí a tím neovlivňují zorné pole.
  • Nedají se tak lehko ztratit nebo rozbít a jejich náhrada není tak drahá

Před prvním výběrem kontaktních čoček je důležité navštívit specialistu (optometristu), který změří správné dioptrie a zakřivení čočky a pomůže s prvotním výběrem čoček. Ukáže vám, jak se čočky nasazují a vyndávají z oka a jak se o ně správně starat.

Druhy kontaktních čoček

  • Měkké kontaktní čočky
  • Tvrdé kontaktní čočky (vzduch propouštějící čočky)
  • Barevné kontaktní čočky, kterými můžeme změnit barvu duhovky

Nejrozšířenější a nejoblíbenější jsou měkké kontaktní čočky. Jsou tvořeny ze silikon-hydrogelových materiálů,  pohodlně se nosí, velmi dobře přilnou k oku, povrch oka hydratují a mají extrémní prodyšnost.

Jsou vhodné pro korekci krátkozrakosti, dalekozrakosti, astigmatismu i vetchozrakosti.

Kontaktní čočky na 1 den i na 1 rok

  • Jednodenní čočky - slouží k jednorázovému nošení a po vyjmutí z oka se vyhazují. Nemusíte se o ně nijak speciálně starat. Vhodné jsou k příležitostnému nošení (například při sportu, do společnosti). Ocení je nejen ti, kteří jsou vytížení a nechtějí se čočky příliš starat, ale také alergici - během krátkého nošení se na povrchu čočky neusadí tolik alergenů.
  • Čtrnáctidenní čočky - můžete použít až 2 týdny. Na konci každého dne je vyjměte z očí, očistěte roztokem na čočky a uložte do pouzdra s roztokem. Tyto čočky se hodí pro začínající uživatele, pro ty, kteří chtějí snížit náklady na jednodenní čočky a ty, kteří trpí syndromem suchého oka při používání měsíčních čoček.
  • Měsíční čočky - můžete používat opakovaně každý den celý měsíc. Na konci měsíce je vyměňte za nový pár. Stejně jako u dvoutýdenních čoček je důležité čočky před spaním vyjmout, řádně vyčistit a  uložit do roztoku. Měsíční čočky představují optimální řešení pro ty, kteří chtějí čočky nosit více jak 5 dní v týdnu, nejsou tolik cenově náročné jako jednodenní či dvoutýdenní čočky.
  • Roční čočky jsou cenově nejvýhodnějším typem čoček, ale musíte se o ně opravdu důkladně starat. Při opakovaném dlouhodobém používání je pravděpodobnost zanesení čoček bakteriemi výrazně vyšší než u ostatních typů čoček.

Chcete-li v čočkách i přespat, volte čočky pro kontinuální nošení.

Syndrom suchého oka

Při nošení čoček může občas docházet k syndromu suchého oka. Ten je možné řešit vhodnými kapkami, které je možné aplikovat i při nošení čoček (např. Hylo-care, Hylo-comod, Hylo-gel, Optive, Systane Ultra, ReNu, Hyal-Drop, Refresh..)

Od kdy používat kontaktní čočky

Věková hranice pro nošení kontaktních čoček není pevně stanovená. U dětí je to vždy na posouzení lékaře či optometristy. Obecně se dá říci, že čočky může nosit ten, kdo si je umí bezpečně nasadit a z oka vyndat.

Jak pečovat o kontaktní čočky

Jak už jsme si řekli, o jednodenní čočky nijak pečovat nemusíte. Jen je vyndáte z blistru, nasadíte, večer vyjmete a vyhodíte. O čočky, které nosíte opakovaně je potřeba se řádně starat. Po vyjmutí z oka je potřeba pokapat čočky roztokem na kontaktní čočky, promnout je po obou stranách, opláchnout roztokem a uložit do dalšího použití do nádobky s roztokem.

Světlo a jeho vliv na zrak

Na náš zrak má velký vliv také světlo, kterému jsme denně vystaveni. Je všeobecně známo, že přirozené denní světlo svědčí našemu zraku mnohem více, než umělé osvětlení ze zářičů či žárovek. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Jak se starat o unavené oči

Pro podporu zdraví našeho zraku je vhodné zařadit do svého dne sérii cviků zaměřených na krk, hlavu a páteř a následně několik očních cviků. Nejlépe je provádět cvičení ráno, po ranní hygieně a mytí obličeje studenou vodou. Tyto cviky napomáhají zlepšit prokrvení páteře, krčních svalů a nervů a tím i očí.

  • Nejprve zlehka rozhýbejte krk a hlavu úklony dopředu a dozadu, kroužením hlavy a otáčením na ze strany na stranu.
  • Následně rozhýbejte ramena kroužením paží dopředu a dozadu.
  • Po této rozcvičce se můžeme pustit na oční cviky. Snažíme se bez pohybu hlavy cvičit pouze oči například pohledem střídavě nahoru a dolů, ze strany na stranu, mrkáním nebo kroužením očima.

Zdraví očí a strava

Velmi důležitá pro náš zrak je kvalita stravy. Oči jsou velmi citlivý orgán a nedostatkem vitamínů, minerálů a antioxidantů může náš zrak snáze degenerovat a tedy poškozovat se a slábnout. 

Tím nejlepším, co můžeme pro náš zrak i celkové zdraví udělat je konzumovat stravu bohatou na betakaroteny a další důležité karotenoidy jako lutein, zeaxantin a lykopen. Dostatečný příjem těchto látek vás chrání před volnými radikály, podporuje celkové zdraví a vitalitu.

  • Lutein a zeaxantin - jsou velmi silné antioxidanty nacházející se v zelené listové zelenině a jejich dostatečný příjem stravou snižuje stárnutí oční čočky
  • Lykopen - červené rostlinné barvivo z řad karotenoidů, které se nachází nejvíce v rajčatech, vodním melounu, mrkvi nebo mangu. Chrání kůži a zrak před UV zářením a zpomaluje proces stárnutí.

Zraku velmi prospívá strava bohatá na antioxidanty a další fytochemické látky, které nacházíme v bobulovitém ovoci - nejvíce v borůvkách, brusinkách, malinách, černém rybízů nebo třešních. V jídelníčku se zaměřte na dostatek omega 3 mastných kyselin z mořských ryb, minerálů z mořských řas, celozrnných obilovin, luštěnin a dostatek kvalitní čisté vody.

Pozor na cukr!

Vysoké hladiny cukru v krvi mohou vést k poškozování očního nervu a především u diabetiků hrozí riziko šedého zákalu vedoucího k postupné ztrátě zraku. Vynechejte alkohol - ten totiž vede k poškozování zrakového nervu. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Kontaktní čočky a digitální únava zraku

Digitální únava očí neboli syndrom počítačového vidění zahrnuje kombinaci potíží, které plynou z používání a práce na digitálních zařízeních (počítač, televize, tablety, mobilní telefony a jiné displeje). Nepříjemné pocity se většinou objevují po 2 a více hodinách sledování obrazovky.  Příčiny digitální únavy jsou vysoké nároky na akomodaci oka, umělé osvětlení, nepřirozený jas, snížená frekvence mrkání, suchý vzduch, klimatizace a špatná vzdálenosti očí od obrazovky.

Co  může způsobit digitální únava zraku

  • rozmazané vidění,
  • řezavý pocit při mrkání,
  • pálení a slzení očí,
  • začervenání a únava očí,
  • bolesti hlavy a
  • syndrom suchého oka.

První pomoc při digitální únavě zraku

  • vstaňte od obrazovky a udělejte si pauzu
  • použijte zvlhčující kapky nebo sprej a ulevte očím od nepříjemných pocítů
  • zaměřte se na správné sezení s nohama na zemi a rovnou páteří
  • nastavte si správnou vzdálenost a výšku displeje od očí (ideálně by oči měly mířit zlehka dolů)
  • nastavte správně jas a velikost písma na obrazovce
  • praktikujte pravidlo 20-20-20 – zadívejte se každých 20minut na 20 sekund do dálky a 20x zamrkejte
  • použijte kontaktní čočky, které snižují míru digitální únavy zraku

COVID-19 a kontaktní čočky

Při vypuknutí nákazy Covid-19 začala kolovat spousta mýtů o nevhodnosti používání čoček. Čočky jsou v blistru před otevřením vždy sterilní a nemusíte se tedy bát, že by mohl být virus uvnitř z výroby. Hygiena je vždy velmi důležitá. Před každou manipulací s čočkami, saháním na oči či obličej si pořádně umyjte ruce mýdlem a teplou vodou. Pokud tedy víte, že si před manipulací s čočkami nemůžete dostatečně umýt ruce, noste v těchto případech raději brýle.

Kontaktní čočky a infekce dýchacích cest

Obecně platí, že při jakékoliv infekci dýchacích cest (COVID-19, rýma, chřipka,..) je lepší vyměnit kontaktní čočky za brýle. Může docházet k rozvoji zánětu spojivek a výrazně tak ke zhoršení podmínek pro nošení čoček. Navíc hrozí vyšší riziko kontaminace čoček a následně očí patogeny, které se přes slzné kanálky dostávají do nosohltanu a dále do plic. Pokud se i v tomto období nechcete čoček vzdát, vyměňte vícedenní čočky za jednodenní.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám