Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Jak si poradit se zácpou

Jak si poradit se zácpou

Když se řekne zácpa, vybavíte si problémy s vyprazdňováním tuhé stolice. Jedná se o velmi rozšířené onemocnění, kterým trpí až třicet procent dospělých. Je doprovázené různými nepříjemnými pocity. Za zácpu označujeme tři a méně stolic za týden. Denní vyprazdňování však také není nutné. Jde o to, zda je pravidelné a bezpolestné. Po vyprázdnění by měl přijít pocit úlevy, který lidé trpící zácpou nemívají.

Jak si poradit se zácpou

Proč zácpa vzniká?

Zácpa se stává téměř civilizační chorobou. Za jejím vznikem často stojí nevhodná strava. Potraviny, které obsahují malé množství vlákniny i nedostatečný pitný režim, zpomalují proces zažívání. Trávení zhoršuje i nedostatek pohybu, stresové situace či skrytá onemocnění. Také některé léky mohou vyvolávat zácpu (léky proti bolesti, antidepresiva, antibiotika a antikoncepční prostředky). Problémy mohou nastat i při užívání projímadel, která postupně oslabují střeva a zpomalují jejich normální funkci.
Za normálních okolností trvá cesta potravy od doby jídla do vyprázdnění 12 až 48 hodin; přijatelná doba je až 72 hodin, pokud je peristaltika pravidelná. U zdravých lidí dochází k vyprazdňování stolice většinou jednou denně; jejich stolice je měkká, hladká a odchází bez větší námahy. Stárnutím se peristaltika často snižuje, střeva jsou "línější" a může vznikat zácpa.
Zácpa nás často pronásleduje v době dovolených, tedy všeobecně při dlouhodobějším pobytu v cizím prostředí. Náš trávicí a vyprazdňovací proces ovlivňuje změna stravy, vody a prostředí, omezený příjem tekutin, když se cítíme nesví v neznámém prostředí, nemáme pocit soukromí. Tyto faktory narušují náš denní rytmus i pochody v těle. V důsledku toho může docházet ke zpomalení pohybu střev. Zde se jedná spíše o psychickou formu zácpy, která po návratu do domácího prostředí ustává.

Příznaky zácpy

Příznaky zácpy mohou být různé. Jsou lidé, kteří necítí nic zvláštního, jiné bolí břicho, vnímají pocit přeplnění. Občas se může dokonce objevovat i bolest hlavy. Bezprostřední příčinou, proč zácpa vzniká, je zpomalený a nepravidelný pohyb střev, spojený s obtížným a často bolestivým vyprazdňováním stolice. Průvodním příznakem zácpy bývá celková nevolnost a výskyt hemoroidů.

Jak zácpu řešit?

Jistě víte, že od zácpy Vám může pomoci projímadlo. Existuje jich celá řada v různých formách - tablety, čípky, pastilky, kapky či projímavé čaje. Záleží, která forma je pro Vás nejpříjemnější nebo co Vám doporučí lékař. Za nejznámnější volně prodejné léky určené k léčbě zácpy považujeme Guttalax, Fenolax a Regulax. Ve formě tablet můžete vyzkoušet Guttalax, Fenolax, Stadalax nebo Bisacodyl. Další oblibenou možností jsou kapky Regulax a Laxygal. Formou pastilek rozpustných v ústech se podává Regulax, Suppositoria Glycerini jsou čípky, jako sirupy se vyrábí Duphalac nebo Lactulosa Biomedica. Vždy se řiďte pokyny od lékárníka či údaji v příbalovém letáku a dodržujte správné dávkování. Při nedodržení dávkování může dojít ke křečím nebo průjmu. Pokud trpíte zácpou delší dobu, používejte projímadla s rozmyslem. Mohla by Vám spíše uškodit. V případě chronické zácpy navštivte svého lékaře.
Z projímavých čajů je tím nejznámnějším čaj z listu senny. Využívá se pro léčbu zácpy po dobu maximálně jednoho týdne. Vyrábí se i speciální čajové směsi s projímavými účinky.
V domácím prostředí můžete pro léčbu zácpy využít střídání horkých a studených obkladů. Jejich přikládání na břicho povzbuzuje činnost střev. Začněte horkým obkladem, po třech minutách jej vyměňte za studený. Ten sundejte po jedné minutě. Obklady střídejte 10 až 20 minut. Z potravin pomáhá například čerstvá jablečná šťáva, švestkový kompot, hroznové víno hrušky.

Životospráva

Základem je správná životospráva a také pravidelní stravovací režím. Velmi podstatný je i dostatečný příjem tekutin. Nejlépe 1,5 - 2 litry denně. Významným pomocníkem v prevenci zácpy je také vláknina. Její nestravitelné zbytky na sebe váží vodu a bobtnají, čímž zvětšují objem stolice. Může se to zdát zvláštní, ale právě objemná stolice je výborným podnětem pro správnou práci střev. Vlákninu najdete v ovoci a zelenině, celozrnném pečivu, ovesných vločkách, lněných semínkách či rýžových otrubách. Pozor na pšeničné otruby, ty mohou snadno podráždit střeva. Doporučuje se také omezit příjem tučných jídel, bublinkových nápojů, černého čaje či kávy.
Zařaďte do svého jídelníčku potraviny s vysokým obsahem hořčíku (například ořechy, krevety, semena, fazole). Případně je můžete nahradit doplňky stravy s hořčíkem. Existuje spousta dalších doporučení: snídejte jogurt s živými kulturami, denně snězte lžičku melasy, pijte po ránu odvar ze šesti sušených švestek a před spaním tyto švestky snězte. Cestu můžete hledat i prostřednictvím bylinek. Denně vypijte tři šálky čaje z lékořice, zázvoru, pampeliškového kořene, kořene šťovíku a lopuchu. Jenom správné jídlo a dostatek tekutin nestačí. Je třeba také tělu zajistit dostatek pohybu. Pomoci mohou i masáže břicha.

Související články:

Zácpa – choulostivá k diskuzi, přesto vážná věc
Jak předejít poruchám vyprazdňování

 

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám