Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Toxická pozitivita - co to je a proč je pro člověka nebezpečná

Toxická pozitivita - co to je a proč je pro člověka nebezpečná

Imunita Psychika

Z médií a sociálních sítí se na nás valí motivační slogany o tom, jak máme být šťastní a rady, jak zůstat v pohodě, i když třeba přijdeme o práci. Potlačování negativních emocí - odborně toxická pozitivita - je však pro náš organismus stejně nebezpečné jako například propadání depresím či úzkostem. Vysvětlíme vám, co diagnóza toxické pozitivity obnáší, čím je pro nás nebezpečná a poradíme, jak s ní bojovat.

Toxická pozitivita - co to je a proč je pro člověka nebezpečná

Co je toxická pozitivita

Optimismus je bezpochyby skvělý přístup k životu. Když se však pozitivita stane programovým plánem a slouží k umlčení určité vlastní zkušenosti nebo emoční reakce na nepříjemnou situaci, stává se toxickou. O toxické pozitivitě hovoříme v případě, že člověk začne považovat pozitivní emoce za důležitější než negativní, které pokládá za neoddiskutovatelně nevhodné a snaží se je potlačit.

Toxická pozitivita totiž s sebou nese silné přesvědčení, že překonáme jakoukoli životní překážku či zkoušku tím, že zůstaneme za všech okolností pozitivní, a to do takové míry, že v sobě zcela zlikvidujeme pocity a emocionální reakce, které jsou pro danou situaci přirozené.

Příznaky toxické pozitivity

Toxická pozitivita může mít celou řadu podob. Můžeme ji poznat např. v chování kolegyně, která nikdy nepřizná, že její rodina není dokonalá nebo v chování influencera, jež třikrát denně publikuje na sociálních sítích příspěvek o svých pozitivních vibracích.

Zde je několik příkladů, podle kterých je možné identifikovat toxickou pozitivitu, ať už u sebe nebo u svých blízkých:

  • Pocit provinilosti za negativní emoce.
  • Potřeba působit navenek za všech okolností spokojeným dojmem.
  • Dokonalé maskování skutečných pocitů.
  • Potřeba zvládnout každou situaci s úsměvem.
  • Odbývání, shazování nebo zesměšňování vážných situací.
  • Povyšování se nad lidi, kteří vyjadřují navenek frustraci nebo jakékoli jiné než pozitivní reakce.
  • Potřeba rozdávat lidem kolem sebe rady typu: mohlo by být hůř, život je příliš krátký na to, abys byl naštvaný, buď za všechno vděčný apod. namísto toho, aby s nimi člověk skutečně probral, co je trápí.

Negativní emoce jsou přirozené

Přesto, že emoce jako naštvání, žárlivost, rozčilení nebo dokonce pláč nevypadají navenek dobře a nezískáme za ně mnoho lajků, jsou přirozenou reakcí na určité situace a jejich ventilace je pro nás vysloveně zdravá.

Proč je toxická pozitivita nebezpečná

Nikdo nechce být mezi přáteli považován za morouse či uplakánka. Mezi životním optimismem a toxickou pozitivitou je však zásadní rozdíl. Optimista své emoce ventiluje, ale zaujímá k nim určitý - obvykle kladný - postoj, zatímco člověk s toxickou pozitivitou je dusí v sobě.

Logicky pak takový člověk upadá do stavu potlačování pocitů a stejně, jako je nebezpečné propadat depresím či úzkostem, je nebezpečné být vystaven i dlouhodobému stresu z popírání vlastních emocí. A to nejen pro naši psychiku, ale i pro fyzickou stránku, která to může odnést například oslabenou imunitou.

Důkazem je například stále aktuální výzkum z roku 1997, při němž byl jeho účastníkům puštěn dokument o vážném lékařském zákroku a byly jim přitom měřeny stresové reakce, jako je tep, zvětšování či zmenšování zornic nebo třeba pocení. První skupina měla za úkol nedat své emoce najevo a chovat se, jako by se nic nedělo, zatímco druhá měla svým pocitům nechat volný průběh. Dopadlo to tak, že ačkoli první skupina působila navenek vyrovnaně až chladně, v tělech účastníků rostlo fyziologické vzrušení a stres mnohem víc než lidem ze skupiny druhé.

Vyjadřování pocitů je zdravé

Vyplývá z toho, že vyjadřování skutečných pocitů a emočních projevů, a to v jejich široké škále od těch nejradostnějších až po ty vysoce negativní, jako je například pláč, je pro tělo daleko zdravější než jejich programové potlačování.

Jak se vyhnout toxické pozitivitě

Jestliže máte pocit, že jste adeptem na získání diagnózy toxické pozitivity, je právě teď vhodná chvíle s tím něco udělat. Ubližujete tím totiž nejen sami sobě, ale i svým nejbližším, pro které nejste přátelskou oporou, nýbrž jen tím, kdo je za všech okolností v pohodě a nad věcí.

Stejně jako se z některých životních situací radujete, naučte se dávat volný průběh i svým negativním pocitům a jejich emočním projevům. Tady je několik tipů, které vám v tom pomohou:

  • Neodsuzujte sebe ani nikoho jiného za projevy negativních emocí.
  • Neignorujte své pocity, dejte jim volný průběh. Když vám někdo ublíží, rozzlobte se, když vás někdo naštve, křičte...
  • Pamatujte na to, že nebýt někdy v pohodě, je zcela normální.
  • Život je pestrý, neomezujte se pouze na vlnu pozitivních emocí.
  • Naslouchejte svým přátelům, a to i v případě, že jsou smutní nebo naštvaní a vám je to nepříjemné. Nesnažte se je přesvědčit, aby smýšleli pozitivně.
  • Neposkytujte žádné nevyžádané rady.
  • Pokud tušíte, že na vaší toxické pozitivitě mají velký podíl sociální sítě, dejte si od nich na nějaký čas pauzu.
  • Vnímejte své emoce jako vodítko, kterým vám vaše mysl, potažmo i celý organismus, chce něco sdělit a někam vás nasměrovat.
  • Každý potřebuje pro zvládnutí svých emocí jiný čas. Než se tlačit do pocitu "Nevadí, že jsme se rozešli s partnerem, od zítra budu v pohodě," raději si dopřejte aroma koupel, zajděte na masáž nebo se rozhodněte pro jiné drobné kroky, které povedou k rozptýlení a reálnému zlepšení vaší nálady.
  • Máte-li pocit, že na situaci sami nestačíte, obraťte se na terapeuta.

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.  

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám