Doprava zdarma nad 599 Kč. Přihlaste se k newsletteru!
Lékárna.cz

Co všechno víte o svém metabolismu? Má vliv na vaši váhu!

Co všechno víte o svém metabolismu? Má vliv na vaši váhu!
Sdílet

Vysvětlíme vám, co všechno se skrývá za slovem metabolismus a prozradíme důvody, proč bychom se o tento proces měli zajímat.

Tak, jak se ke svému tělu chováme a zacházíme s ním, se následně odráží na jeho fungování. Pokud žijeme aktivně, pravidelně se hýbeme a nezapomínáme na odpočinek a relax, naše tělo funguje přesně tak, jak má. Příjem a výdej energie by přitom měl být v rovnováze, což má vliv i na náš metabolismus.

Co je metabolismus

Slovo metabolismus pochází z řeckého metabolismos, což v překladu znamená změnu. Metabolismus v lidském těle je látková a energetická výměna, při níž tělo přijímá a zpracovává živiny potřebné ke svému fungování, tedy k našemu životu.

Na jedné straně naše tělo přijímá složité živiny a rozkládá je na jednodušší látky (katabolismus) a na straně druhé z jednodušších látek tvoří složitější mechanismy, například buduje svalovou hmotu (anabolismus).

Bazální neboli klidový metabolismus je látková výměna, která udržuje běžný chod našeho organismu.

Hypermetabolismus je urychlená látková výměna. Mnohdy souvisí se zvýšenou funkcí štítné žlázy, horečkou, ale i jinými onemocněními.

Energetická rovnováha

Pokud chceme, aby naše tělo fungovalo správně, je důležité, aby příjem i výdej energie byly co nejblíže rovnováze. Energetická rovnováha je také to, co by nás mělo zajímat při změnách hmotnosti našeho těla.

Jaké jsou složky energetického výdeje

Energetický výdej se skládá ze 3 složek:

  • Bazální metabolismus tvoří tu nejpodstatnější část celodenního energetického výdeje, asi 60 - 70 %. Jde o energii, která je potřebná pro zachování základních životních funkcí v naprostém klidu duševním i tělesném za normální teploty a vlhkosti. Tato hodnota je závislá na pohlaví, hmotnosti, výšce a věku s tím, že s vyšší hmotností a výškou roste, tzn. že větší tělo má vyšší klidovou energetickou potřebu a na druhou stranu s přibývajícím věkem se snižuje. Například bazální metabolismus u ženy vysoké 1,65 m a vážící 55 kg zpomaluje o 11 % mezi 20 a 50 rokem věku. 
  • Termický efekt potravy je vlastně energie potřebná ke strávení potravy a je druhou složkou celodenního energetického výdeje. Jedná se o energii potřebnou k trávení, vstřebávání a zpracování přijatých živin. Maximální hodnota této složky je asi 1 hodinu po jídle a je ovlivněna množstvím požitého jídla, jeho konzistencí a v neposlední řadě i jeho makro nutričním složením. Potřeba energie stoupá při trávení potravy s vysokým obsahem bílkovin. Hodnota této složky se pohybuje přibližně mezi 10 - 15 % z celodenního energetického výdeje.
  • Energetický výdej spojený s pohybovou aktivitou je nejvariabilnější složkou. Jeho hodnota se pohybuje od cca 20 % u lidí neaktivních až po 50 % u lidí mimořádně aktivních, tedy u sportovců. Toto je část, kterou můžeme na rozdíl od obou předchozích výrazně ovlivnit svým životním stylem. Fyzická aktivita jednak zvýší výdej energie při samotném pohybu a také zajistí, že po déletrvajících aktivitách přetrvává po nějaký čas výdej energie vyšší než je ten klidový.

Spočítejte si svůj klidový metabolismus

Klidový metabolismus může být poměrně přesně diagnostikován u lékaře nebo k jeho výpočtu můžeme využít tzv. Harris-Benedictovu rovnici. Výsledné číslo je energie v kcal.

Harris-Benedictova rovnice:

BMR ženy = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) - (4,6756 × věk )
BMR muži = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) - (6,755 × věk)

Ženský metabolismus

Ženy mají při stejné hmotnosti nižší energetickou spotřebu než muži. Souvisí to se stavbou těla, s větším zastoupením tuku a menší svalovou hmotou a svou roli samozřejmě hraje i věk a několik dalších aspektů a situací, jako jsou například hormonální změny.

Přibližná hodnota klidového energetického výdeje za 24 hodin je u mužů 1.700 kcal (7.140 kJ) a u žen jen 1.500 kcal (6.300 kJ).

Co ovlivňuje ženský metabolismus

Klidový metabolismus může být ovlivněn různými situacemi, například těhotenstvím, kojením nebo některými onemocněními. Rozdíly v klidovém metabolismu mezi různými jedinci jsou v neposlední řadě také ovlivněny genetikou (rodiny s vysokým a s nízkým klidovým metabolismem).

Metabolismus a věk

Je vám více než třicet let a je pro vás těžší udržet si svoji původní váhu? Jedním z důvodů této skutečnosti je fakt, že po třicítce se klidový metabolismus zpomaluje, a to jak u žen, tak i u mužů. Znamená to, že buňky přeměňují živiny v energii mnohem pomaleji. Pokud tedy budete jíst stejné množství stravy jako před třicátými narozeninami a nezvýšíte svoji fyzickou aktivitu, začne si vaše tělo s nejvyšší pravděpodobností ukládat přebytek živin do tukových zásob.

29. květen 2021
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

Sladkovodním a mořským řasám, jejichž užívání se v poslední době těší velké oblibě se přisuzují různé prospěšné vlastnosti. Co je na tom pravdy a je jejich dlouhodobá konzumace bezpečná? Prozradíme v…

více

Co způsobuje bolest v patě a jak se s ní vypořádat? Poradíme v našem článku.

více

Je CBD olej opravdu tak výjimečný? K čemu je vhodný? A co je to endokanabinoidní systém? Prozradíme vám odpovědi nejen na tyto otázky.

více

Nejen o tom, jaké jsou výhody kontaktních čoček, pro koho se hodí a jak o ně pečovat prozradíme v našem článku. Dozvíte se i jak pečovat o zrak, a jak s ním souvisí to, co jíte.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více

DOPRAVA ZDARMA

k nákupu nad 599 Kč

Přihlaste se k odběru novinek
a slevový kód vám pošleme e-mailem.