Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Jak se zbavit deprese a úzkosti

Jak se zbavit deprese a úzkosti

Deprese či úzkost může přepadnout každého. Nikdo před nimi není stoprocentně chráněný. Do našeho života pronikají plíživě a je velmi důležité rozpoznat je včas. Přece jenom ale existují doporučení, jak předcházet úzkostem a depresím, případně jak se jich zbavit.

Jak se zbavit deprese a úzkosti

Úzkostmi trpí každý čtvrtý člověk, depresemi pak každý pátý. Se stoupajícím stresem, tlakem, který na nás vyvíjí společnost, zaměstnavatelé i rodina, a rychlou dobou jsou tyto problémy stále častější. Nejdřív se cítíme unavení, pak na všechny problémy rezignujeme a ve finále se utápíme v depresi, aniž bychom věděli, jak jsme do ní spadli. Pojďme si nejdříve říci, jaký je vlastně rozdíl mezi úzkostmi a depresí.

Rozdíl mezi úzkostí a depresí

Úzkost je náhlý krátkodobý stav, který nastává bez příčiny. Je pravděpodobné, že úzkost zažije minimálně jednou za život téměř každý člověk. Někdy nás dokonce dokáže vyburcovat k lepším výkonům. Za určitých situací jsou krátké úzkosti běžné a normální. Nesmí se ale často vracet a přerůstat v panickou úzkost. Pak se stává problémem, který výrazně ovlivňuje náš život. Úzkost se projevuje jak psychicky, tak fyzicky. Lekavost, podrážděnost, nervozita, bušení srdce, nevolnost, nechuť, poruchy spánku...

Deprese je vážnější, dlouhotrvající porucha psychiky, která dokáže obrátit život naruby. Člověk soužený depresí si neumí užívat běžných radostí, má smutnou náladu, není motivovaný a v životě nenachází smysl. Trápí ho nízká sebedůvěra a cítí se bezcenný. Často se dobrovolně izoluje od společnosti, uzavírá se do sebe. Tím se prohlubuje jeho samota a upadá stále do hlubší a hlubší deprese.

Jak se zbavit deprese

Pokud o sobě víte, že jste citliví a máte sklony ke smutným, lítostivým náladám, měli byste být pozorní a včas rozpoznat příznaky deprese. Když ji brzo odhalíte, daleko snáz se jí zbavíte. Je prokázáno, že do depresí častěji upadají ženy. Výjimkou nejsou ani poporodní deprese (různé statistiky dokonce uvádějí, že až 20 % žen trpí poporodní depresí). Tyto poporodní deprese jsou velmi nebezpečné, protože mohou přecházet až do sebevražedných sklonů. Pokud výkyvy nálad, smutek, podráždění, nespavost a nechuť k jídlu přetrvávají u matky déle než 2 týdny, je na místě vyhledat lékaře.

Deprese je psychická porucha, jejíž léčení si žádá odbornou pomoc. Řada lidí se bojí jít za lékařem a svěřit se mu se svými pocity, a tak je v sobě jen dusí a nemoc tím prohlubují. Deprese je onemocněním, za které se v žádném případě nemusí nikdo stydět. Se zlomenou nohou byste přece také nechodili. Léčba deprese musí probíhat pod dozorem odborníka. Ten rozhodne, zda bude probíhat za pomocí antidepresiv, volně dostupných léčivých přípravků a doplňků stravy, psychoterapií či dalších odborných přístupů.

Co dělat a co nedělat, abyste se depresi a úzkosti vyhnuli obloukem

Pracujte na pozitivním přístupu k životu. Možná to bude znít jako klišé, ale opravdu je to jádro pudla. Nezabývejte se jen malichernými problémy a soustřeďte se na každodenní maličkosti, které vám vykouzlí byť jen malý úsměv na tváři. Nenakládejte si toho na sebe moc. Začněte u jednoduchých, menších úkolů, jejichž vyřešení vás potěší. Pokud si k vám deprese přece jen najde cestu, vyhýbejte se v tomto období důležitým životním rozhodnutím.

Cítíte, že jste na všechno sami? Nebojte se požádat o pomoc rodinu a přátele. Podnikejte aktivity, které jsou vám všem příjemné a u kterých jste šťastní. Neuzavírejte se do ulity a nikdy si nedávejte za vinu to, že máte sklony k depresi. Nezanedbávejte svoje koníčky, naopak se jim věnujte s větší intenzitou. Sportujte, choďte více do přírody a neustále hledejte smysl v tom, co děláte. Deprese na vás pak bude krátká!  

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám