Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Oční jóga pro unavené oči

Oční jóga pro unavené oči

Zrak je naším nejcennějším smyslem, získáváme jím zhruba 90% informací z okolí. Moderní společnost klade na naše oči vysoké nároky. Mnoho lidí prosedí před monitorem v klimatizované kanceláři stovky hodin ročně a pohybuje se v prašném prostředí velkých měst. Takové podmínky působí nepříznivě na naše oči. Pociťovat můžeme nepříjemné vjemy - oči jsou zarudlé, pálí, štípou, člověk může v oku cítit tlak nebo mít pocit přítomnosti cizího tělesa.

Oční jóga pro unavené oči

Tyto problémy s očima jsou nazývány syndrom suchého oka, který se řadí mezi civilizační choroby a vyskytuje se u čím dál vyššího počtu lidí. Rizikovou skupinou jsou například ženy podstupující hormonální změny, ať kvůli hormonální antikoncepci nebo v období přechodu. Jsou to však také lidé trpící hypertenzí, astmatici, či lidé s poruchou imunitního systému.
K léčbě suchého oka se používají oční kapky, tzv. umělé slzy. Problémem je, že mnoho druhů očních kapek obsahuje konzervanty, které slzný film dále narušují a prohlubují tak potíže, které by měly původně řešit. Znevýhodněni jsou uživatelé kontaktních čoček, pro které nejsou kapky s konzervanty vhodné a často se musí jejich nošení během léčby vzdát.

Unaveným očím ale prospívá také pravidelné cvičení oční jógy. Oční jóga umožní rychlejší rehabilitaci po celodenní práci, uvolní oční svaly a akomodaci. Její každodenní praktikování může pomoci předejít oční únavě a přispěje k zachování dobrého zraku bez zbytečné únavy.

Průkopník oční jógy

S principy oční jógy přišel již na přelomu devatenáctého a dvacátého století jako první americký lékař William H. Bates. Jeho poznatky se ovšem mezi odborníky nesetkaly s pochopením a kvůli léčení krátkozrakosti bez použití brýlí byl dokonce propuštěn ze zaměstnání. To jej však neodradilo a pokračoval v léčení krátkozrakých dětí v severní Dakotě a později také v New Yorku. Zde si ve spolupráci se svou druhou ženou, která dříve také trpěla zrakovými problémy, otevřel ordinaci.

S oční jógou oči posílí

Každé oko pomalu stárne a oční cvičení dokáže tento proces pozastavit a zpomalit. Účinnost oční jógy potvrzuje příběh Orlina Sorensena ze Spojených států. Ten snil o tom, že se stane stíhacím pilotem jako jeho dědeček, ale jeho zrak nesplňoval podmínky pro výcvik vojenských letců. Orlin se inspiroval válečnými piloty z 2. světové války, kteří využívali oční cvičení ke zlepšování zraku. Objevil knihu Dr. Williama Batese a začal pracovat na svém vlastním cvičebním programu. Denně cvičil 25 minut, 6 dní v týdnu po dobu jednoho měsíce pomalé kroužení očima v celých kruzích. A jeho úsilí se vyplatilo. Při dalších testech dosáhl výrazného zlepšení, splnil kritéria pro vojenského pilota a mohl si tak splnit svůj sen.
Přehled všech cvičení naleznete na www.ocnijoga.cz. Na těchto stránkách si můžete také stáhnout brožurku s dalšími informacemi a tipy ohledně zdravých očí. Doporučujeme si ji vytisknout, abyste měli návod ke cvičení vždy po ruce doma, v kanceláři nebo na cestách.

JAK NA OČNÍ JÓGU?

Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit, a zásadně bez brýlí.

  • Rozcvičení:

    Zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.
  • Očima nahoru a dolů:

    Pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.
  • Očima do stran:

    Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.
  • Očima do úhlopříčky:

    Nejdříve pohybujte očima šikmě do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.
  • Kroužení očima:

    Nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování. Pokud během cviků zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu.
  • Ostření:

    Natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku. Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.

Po cvičení

Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto cvičení by mělo trvat alespoň tři minuty.

Během dne udržujte svěžest očí vhodnými očními kapkami. Ty by měly vaše oči nejen chránit, ale také poskytovat dostatek živin a neměly obsahovat konzervanty, protože ty oči vysušují. Mnoho lidí pociťuje při aplikaci očních kapek nepříjemné pocity a vyzkouší jich několik druhů, než objeví ty pravé.

PERLIČKA - S očima to uměl, ale vlastní ženu si nepamatoval

Dr. Bates trpěl zvláštní formou ztráty paměti. Dvakrát tak zmizel beze stopy. Až po usilovném pátrání se jeho první manželce podařilo zjistit, že pracuje v Londýně v Charing Cross Hospital jako asistent. Když se vydala do Evropy, aby ho přivedla zpět, nic z uplynulých týdnů si nepamatoval a po dvou nocích v hotelu Savoy zmizel znovu. Než se objevily další stopy, jeho žena zemřela. Jak se William Bates vrátil do New Yorku, aby pokračoval ve své práci, nebylo nikdy zcela objasněno.

 

nakupovat

Související zboží

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám