Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Oční jóga pro unavené oči

Oční jóga pro unavené oči

Pohyb Oči

Zrakem získáváme zhruba 90% informací z okolí a je našim nejcennějším smyslem. Prozradíme, jak mu ulevit, jak se dá procvičit a co mu prospívá.

Oční jóga pro unavené oči

Prostředí a zrak

Moderní společnost klade na naše oči vysoké nároky. Mnoho lidí prosedí před monitorem v klimatizované kanceláři stovky hodin ročně a pohybuje se v prašném prostředí velkých měst. Takové podmínky působí nepříznivě na naše oči. Pociťovat můžeme nepříjemné vjemy - oči jsou zarudlé, pálí, štípou, člověk může v oku cítit tlak nebo mít pocit přítomnosti cizího tělesa.

Strava a zrak

Zdraví našich očí je zcela závislé na dostatečném příjmu vitamínu A v rostlinách ve formě beta karotenu, luteinu nebo zeaxantinu. Důležitý je i zinek, bez něhož by si tělo nedokázalo vitamín A správně využít. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Syndrom suchého oka

Syndrom suchého oka řadíme mezi civilizační choroby a vyskytuje se u čím dál vyššího počtu lidí.

Rizikovou skupinu tvoří:

  • ženy podstupující hormonální změny, ať kvůli hormonální antikoncepci nebo v období přechodu.
  • lidé trpící hypertenzí,
  • astmatici nebo
  • lidé s poruchou imunitního systému.

Jak na syndrom suchého oka

K léčbě suchého oka se používají oční kapky, tzv. umělé slzy. Problémem je, že mnoho druhů očních kapek obsahuje konzervanty, které slzný film dále narušují a prohlubují tak potíže, které by měly původně řešit. Znevýhodněni jsou uživatelé kontaktních čoček, pro které nejsou kapky s konzervanty vhodné a často se musí jejich nošení během léčby vzdát.

Vyzkoušejte světlík lékařský

Světlík lékařský je již od starověku znám pro své léčivé účinky a prospěšnost na zdraví našich očí. Využití je velmi široké a jsou nejvíce spojené s vitalitou, hojením a zdravím našich očí. Bylinku můžeme využít ve formě obkladů, přidává se do očních kapek a mastí a její použití je také vnitřní. V kosmetice světlík najdeme v očních krémech, gelech či séru. (PharmDr. Kamila Horníčková)

 

Oční jóga

Unaveným očím ale prospívá také pravidelné cvičení oční jógy. Oční jóga umožní rychlejší rehabilitaci po celodenní práci, uvolní oční svaly a akomodaci. Její každodenní praktikování může pomoci předejít oční únavě a přispěje k zachování dobrého zraku bez zbytečné únavy.

Jak na oční jógu

Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit, a zásadně bez brýlí či nasazených kontaktních čoček.

  • Rozcvičení

    Zavřete oči a kývejte hlavou - dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.
  • Očima nahoru a dolů

    Pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte 10x.
  • Očima do stran

    Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte 10x.
  • Očima do úhlopříčky

    Nejdříve pohybujte očima šikmě do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte 10x.
  • Kroužení očima

    Nejprve kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování. Pokud během cviků zavřete oči, budete si zároveň masírovat i oční bulvu.
  • Ostření

    Natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku. Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.

Po cvičení

Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto cvičení by mělo trvat alespoň tři minuty.

Připravte si univerzální obklad na oči

Zalijte 1 lžičku světlíku lékařského, 1 lžičku heřmánku římského 200 ml horké vody a nechte 10 minut přikryté. Po scezení a zchladnutí namočte do odvaru čistý látkový kapesník nebo kosmetický odličovací tampon a přikládejte ho takto 2x denně na oči. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Oční kapky osvěží

Během dne udržujte svěžest očí vhodnými očními kapkami. Ty by měly vaše oči nejen chránit, ale také poskytovat dostatek živin a neměly obsahovat konzervanty, protože ty oči vysušují. Mnoho lidí pociťuje při aplikaci očních kapek nepříjemné pocity a vyzkouší jich několik druhů, než objeví ty pravé.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Online - Poradíme Vám