Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Opalovací přípravky a jejich filtry - vyznáte se v nich?

Opalovací přípravky a jejich filtry - vyznáte se v nich?

Děti Ženy Opalování Kůže

Jaký ochranný krém si vzít k moři? Je tento opalovací krém dostatečně účinný i našich podmínkách? Mohu použít svůj opalovací krém i pro své dítě? I takové otázky dostávají naši lékárníci. Četnost podobných dotazů roste se zvyšující se venkovní teplotou a blížícím se termínem letních prázdnin. Faktem je, že ochrana pokožky před sluncem je v letních měsících nezbytná. Na trhu dnes existuje řada firem, které opalovací přípravky nabízejí. Cenové rozpětí je opravdu velké, ale je třeba mít na paměti, že použití i účel krémů může být velmi rozdílné. Určitým vodítkem může být označování poskytované ochrany, což je sjednocené doporučení Evropské komise.

Opalovací přípravky a jejich filtry - vyznáte se v nich?

Faktor sluneční ochrany - co to je?

Faktor sluneční ochrany je označován na výrobku jako SPF a je důležité si ho všímat. Jeho minimální hodnota je 6 a maximální možné označení je 50+.

SPF vyjadřuje čas, o který můžeme být na slunci déle, než dojde k zčervenání
pokožky oproti času stráveném na slunci bez ochrany. Tedy například při použití
opalovacího přípravku s nejslabším faktorem s hodnotou 6, dojde k zčervenání
pokožky 6x později, jako při pobytu na slunci bez jakékoliv ochrany.

Všímat bychom si měli i voděodolnost, což zahrnuje i odolnost proti pocení a proti setření
ručníkem.

Sledujte UV index

Při výběru by si měl zájemce o slunění všimnout hodnoty ochranného faktoru (SPF),
úrovně ochrany před UVB zářením, případně i označení odolnosti vůči vodě.
Vhodnost přípravku závisí na fototypu kůže, délce pobytu na slunci, nadmořské výšce
(čím vyšší, tím větší intenzita UV záření), odrazu od okolí. Započítejte i dobu předchozího opalování či typ činností, které plánujete.

Pro výběr vhodné sluneční ochrany je třeba zahrnout i UV index. Aktuální UV
index si můžete najít například na stránkách ČHMÚ a pohybuje se v hodnotách od
0 –11+.  

A co to UV index vlastně je? UV-index nás informuje o působení UV záření na lidskou kůži při tvorbě erytému – tj. bolestivých puchýřů a nehezky zrudlé pokožky. Informuje nás tím o negativním vlivu UV paprsků na naše zdraví.

Důležité je znát i svůj fototyp pokožky.  Rozeznáváme 4 základní typy, no některé zdroje uvádí až 5 typů fototypu pokožky:

  • První je velmi charakteristická světlou pokožkou, zrzavými vlasy a pihami. Hranice zarudnutí kůže bez ochrany je do 10 minut.
  • Druhý typ představuje světlá kůže a světlé vlasy s hranicí zarudnutí do 20 minut.
  • Třetí je středně světlá kůže a světle tmavé až tmavé vlasy s hranicí do půl hodiny.
  • Odolnější je čtvrtý fototyp, s tmavou kůží a tmavými vlasy - má hranici až tři čtvrtě hodiny.
  • Nejodolnější je pátý fototyp, s velmi tmavou kůží a tmavými vlasy - s hranicí hodiny a půl

Kombinace UV indexu a fototypu vám prozradí, jaký ochranný faktor zvolit.

  • I - velmi světlá pokožka, zrzavé vlasy, často pihy, čas první expozice 5 - 10 min.
  • II - světlá pokožka i vlasy, čas první expozice 10 - 20 min.
  • III - středně světlá pokožka, tmavší vlasy, čas první expozice 20 - 30 min.
  • IV - tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 40 min.
  • V - velmi tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 90 min.

Kombinace UV indexu a fototypu vám prozradí, jaký ochranný faktor zvolit.

UV index  Kožní fototyp
  I. II. III. IV. V.
1-3 15 10 5 - -
4-6 25 20 10 5 -
7-9 40 30 20 15 10
10 a více 50 40 30 20 15

Doporučujeme...

1. Opalovací přípravky si nanášejte alespoň 20 minut před sluněním, obnovujte pravidelně po 2–3 hodinách nebo po koupání, zpocení atd. A to i v případě použití přípravků s vyšším faktorem.

2. Kojence před sluncem chráníme – do 6 měsíců věku by se neměli vystavovat
přímému slunci vůbec;
batolata do 2 let by se měla chránit oděvem a
nevystavovat polednímu slunci.

Starší děti by měly být mazány opalovacím krémem s faktorem 10–30, obnova krému by měla být častá. Nezapomeňte dětem dát pokrývku hlavy, vhodné jsou i sluneční brýle.

Pro děti je vhodné použít opalovací přípravky s mechanickým UV filtrem, který na rozdíl od
chemických UV filtrů, vytvoří na pokožce ochranný film viditelný i volným okem, a to především díky svému obsahu minerálních látek. Na první pohled to nemusí vypadat hezky, ale vhodnost použití pro alergiky, malých u dětí je příznivá.

3. Užíváte-li léky, nezapomeňte se informovat u svého lékaře, anebo lékárníka
v naší poradně, jestli některé z těchto léku nemohou zvyšovat citlivost na sluneční záření.

4. Pokud možno, vyhýbejte se slunci v poledních hodinách, resp. mezi 11. až
14.hodinou,
kdy je intenzita UV-B podílu nejvyšší. Citlivější lidé by neměli chodit na slunce v době od 10 do 15 hodin. Vyvarujte se aplikace parfémů na kůži.

Nabídka značek opalovacích přípravků je velmi široká. Pozor si musí dávat zejména
alergici a lidé se světlou a citlivou pokožkou. Je dobré si dát pozor na opalovací přípravky s
parfémem, ty mohou způsobit vznik hyperpigmentace - volte tedy opalovací přípravky spíše z lékárny, kde je záruka, že vám lékárník doporučí vhodný produkt.

Jak se tedy správně opalovat?

Základní pravidlo zní - opalujte se postupně. Určitě nechoďte na slunce v době kolem oběda a rozhodně ne s dětmi. Je vhodné natřít se opalovacím prostředkem ještě před příchodem na pláž, protože chvíli trvá, než začne působit UV filtr. A samozřejmě opakovat vždy, když vyjdete z vody.

Kosmetické i farmaceutické společnosti na trh dnes dodává opalovací prostředky v
různých aplikačních formách, od gelů, sprejů, mlék, krémů, pěn až po mlhu.

Poopalovací péče

Péče o pokožku nekončí sprchou a spláchnutím mořské soli z opáleného těla.
Nejen pro pokožku je důležité, abyste použili poopalovací přípravky  - zabráňují vysušení pokožky a navodí jedinečný chladivý pocit. 

Slunce - přítel nebo nepřítel?

Je tedy UV záření po lidi vhodné nebo ne? Faktem je, že někteří lidé si prostě musí dát větší pozor na slunce více než jiní.  UV záření má ale také mnoho pozitivních účinků - jedná se především o tvorbu vitamínu D.

Vitamín D se ukládá do kůže, jater, mozku a kostí. Účinně podporuje vstřebávání vápníku ze střeva, a přispívá k ukládání vápníku do kostí. Kromě toho má příznivé účinky přispívající ke zvýšení odolnosti organismu. I to je jeden z důvodů, proč se létě cítíme měně unavení.

A nakonec nesmíme zapomenout na snad nejdůležitější letní vitamín, tj. Vitamín
Sea :-). Bohužel tento vitamín se naší domovině nevyskytuje, takže jeho doporučené
dávkování 3x denně, asi nedokážeme dodržet, ale přesto věříme, že si léto i díky
naším radám a díky kvalitním opalovacím přípravkům užijete naplno a bez zbytečného spálení a zrudlé pokožky.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Chat - poradíme vám