Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.

GS Condro + Multivitamin

Aminokyseliny

K čemu nám slouží?

Jako slovo z písmen, je každá bílkovina našeho těla složena z jednoduchých molekul - aminokyselin. Obměnou typu, pořadí a počtu jednotlivých aminokyselin v řetězci vzniká bílkovina o jiném tvaru, hmotnosti i funkci. Přestože je aminokyselin používaných k tvorbě našich bílkovin pouze 22, vzniká jejich kombinací nespočet komplikovaných molekul s nejrozmanitějšími možnostmi uplatnění.

Aminokyseliny

Kde je najdeme?

Aminokyseliny jsou všude tam, kde jsou bílkoviny. Největší přísun těchto látek je nezbytný na těch místech našeho těla, kde dochází k největší spotřebě a obnově bílkovin - v játrech, svalech, kůži, atd.

Z čeho aminokyseliny získat?

Většinu potřebných aminokyselin si naše tělo dokáže vytvořit samo. Asi 9 aminokyselin však musí být dodáno potravou (tzv. esenciální aminokyseliny). Bohatým zdrojem bílkovin a tedy i aminokyselin je především maso a luštěniny. Některé esenciální (nezbytné) aminokyseliny jsou v rostlinné stravě obsaženy omezeně. U přísně vegetariánské výživy je proto třeba zvážit vhodné složení stravy.

Kdy a kolik aminokyselin potřebujeme?

Dostatečný každodenní příjem aminokyselin ve formě bílkovin poskytuje našemu tělu pohodlný zdroj pro tvorbu vlastních bílkovin. Ještě pohodlnější může být pak podání samotných aminokyselin. Tělo není zatěžováno štěpením konzumovaných bílkovin na základní stavební kameny - aminokyseliny - a může se plně soustředit na tvorbu vlastních bílkovin.

K tomuto usnadnění bývá však většinou důvod jen u vážně nemocných a jinak oslabených osob. Pro ostatní jsou bílkoviny (živočišné nebo rostlinné) naprosto dostatečným a vhodným zdrojem aminokyselin.

Mohou být aminokyseliny i nebezpečné?

Některé aminokyseliny mohou být pro člověka vzácně nebezpečné. Nejznámějším příkladem je tzv. fenylketonurie. Je to vrozená nemoc, při které dochází k hromadění aminokyseliny fenylalaninu. Jeho zvýšená hladina může u takto nemocných vážně poškodit centrální nervový systém - mozek. Ohrožen je zejména plod matky postižené touto nemocí.

Sledování a záchyt této nemoci v populaci patří v současné době k rutinní lékařské praxi. Není proto třeba obávat se jejího přehlédnutí nebo zanedbání. Léčba spočívá ve speciální dietě omezené často jen na období těhotenství a kojení.

Kdy potřebujeme více aminokyselin?

Obvyklý přísun bílkovin při zvýšené spotřebě aminokyselin - těžší a dlouhodobé infekce, dlouhodobý stres, vážné celkové onemocnění - vede ke spotřebě vlastních bílkovin. V důsledku toho dochází zejména k úbytku svalové hmoty a odolnosti vůči infekcím. O individuální potřebě aminokyselin během při těchto stavech a v období rekonvalescence konzultujte se svým lékařem.

Přehled nejdůležitějších aminokyselin

  • Valin, leucin, isoleucin


    Hlavní metabolismus těchto aminokyselin probíhá v kosterním svalstvu. Nachází se zejména v mase, mléčných výrobcích a luštěninách.

    Účinky
    Jejich užití před zátěží následně během ní zvýší hladiny amoniaku v krvi. Snižují odbourávání svalového glykogenu během cvičení.

    Dávkování
    Pro dospělého od 240 mg/kg hmotnosti na den až do dávky 45 g.

    Použití
    Zlepšení kondice během fyzické zátěže, prevence únavy, zlepšení koncentrace, omezení odbourávání bílkovin svalů během intenzivního cvičení.

    Vedlejší účinky
    Velké dávky vyvolávají nadměrný nárůst koncentrace amoniaku v séru což vede ke vzniku únavy a ztrátě motorické koordinace.

  • Fenylalanin


    Zdrojem fenylalaninu jsou maso, ryby, sýry, mléčné výrobky a vejce.

    Dávkování
    Při stavech deprese je u dospělých obvyklá denní dávka 250 mg L- formy. U DL- formy je běžná dávka 100-200 mg denně.

    Použití
    Podpůrná léčba depresivních stavech. Může zmírnit některé druhy bolesti.

    Vedlejší účinky
    Opatrnosti je třeba u schizofreniků.U těhotných mohou vysoké hladiny fenylalaninu v krvi poškodit plod.

  • Tryptofan


    Je běžná součást rostlinných a živočišných bílkovin.

    Účinky
    V těle se z části přeměňuje na serotonin, kyselinu nikotinovou a nikotinamid. Působí sedativně.

    Dávkování
    U dospělého člověka byla klinicky podávaná denní dávka až 6 g. U depresí se užívá 300 mg denně jako doplněk léčby.

    Použití
    Při nespavosti, svalové bolesti, u sportovců může zvýšit výkonnost.

    Vedlejší účinky
    Ve spojených státech byl volný prodej tryptofanu zastaven kvůli výskytu případů vážného poškození zdraví nebo dokonce úmrtí u osob užívajících tryptofan jako potravní doplněk. Příčinou nežádoucích účinků byla pravděpodobně chemická znečištěnina přítomná z výroby.

  • Methionin


    Je běžně se vyskytující aminokyselina, využívaná výhradně pod lékařským dohledem k podpoře funkce jater a při léčbě otrav látkou acetaminophen.

  • Threonin


    Threonin je esenciální aminokyselina, kterou nacházíme u člověka ve zvýšeném množství v srdci, centrálním nervovém systému a kosterním svalstvu. Zdrojem je maso, vejce, některé luštěniny a ořechy.

    Účinky
    Důležitý pro podporu rovnováhy bílkovin v organismu, tvorbu kolagenu a elastinu v kůži, metabolismus tuků, zvyšuje vytváření protilátek.

    Dávkování
    U dospělého člověka 100-500 mg denně.

    Použití
    Podpora imunitního systému.

    Vedlejší účinky
    Nejsou zatím podrobněji zhodnoceny.

  • Lysin


    Lysin běžně se vyskytující aminokyselina.

    Účinky
    Důležitý pro syntézu kolagenu, má vliv na stav kostí.

    Dávkování
    Při léčbě oparu na rtu bylo používáno v klinických studiích u dospělých 1000 mg denně po dobu 12 měsíců nebo 3x denně 1000 mg po dobu 6 měsíců.

    Použití
    U navracejícího se oparu v oblasti rtů k odstranění příznaků. U sportovců ke zlepšení výkonu.

    Vedlejší účinky
    U dávky 10 g denně popisovány bolesti břicha a průjmy.

  • Histidin


    Histidin je běžně se vyskytující esenciální aminokyselina.

    Účinky
    Spoluúčast v mnoha metabolických procesech.

    Dávkování
    U revmatoidní artritidy se podává dospělému člověku 3,7-4,5 g denně. U anémie je typická dávka 1-5g denně.

    Použití
    Revmatoidní artritida, anémie; otázka účinnosti zůstává prozatím otevřená.

    Vedlejší účinky
    Nejsou popisovány.

  • Arginin


    Arginin je esenciální aminokyselina nezbytná pro syntézu proteinů. Zdrojem je například červené maso, ryby drůbež a mléčné výrobky.

    Účinky
    Hraje důležitou roli v oblasti kardiovaskulárního systému, zejména v cévách. Působí také antioxidačně. Je výchozí látkou při syntéze kolagenu. Ovlivňuje viskozitu krve.

    Dávkování
    U stařecké demence je denní dávka 1,6 g po dobu 6 měsíců. V klinických studiích byla použita dávka 6-20 g denně na podporu funkcí kardiovaskulárního systému.

    Použití
    Zvýšení výkonu u sportovců, senilní demence, podpůrná léčba u kardiovaskulárních onemocnění.

    Vedlejší účinky
    Může způsobit nadmutí a bolesti břicha, průjem, dnu a alergické reakce.