Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Železo. Ve špenátu ho nehledejte

Železo. Ve špenátu ho nehledejte

Jste stále unavení, ospalí a bolí vás hlava? Může to být nedostatkem železa. Dozvíte se, proč je železo tak důležité a jak ho můžeme doplnit přírodní cestou.

Železo. Ve špenátu ho nehledejte

Železo je jedním z nejdůležitějších prvků v lidském organismu. Je nezbytné pro funkci buněk a syntézu DNA. Je součástí enzymů, které pomáhají buňkám vytvářet energii potřebnou k životu. Nejdůležitější úlohu hraje jako součást červených krvinek, které přenášejí tolik důležitý kyslík ke všem buňkám.

Proč je železo potřeba?

V lidském těle se nachází v množství asi 3,5 gramu u žen a 4,2 gramu u mužů. Doporučené denní dávkování činí okolo 10 mg železa denně pro muže, u žen je jedná o dávku 15 mg a pro ženy při menstruaci, před menopauzou, v těhotenství a při kojení je doporučená dávka ještě o něco vyšší. Organismus je uzpůsoben na případné výkyvy hladiny železa a dokáže na ně pružně reagovat zvýšením či snížením vstřebávání. Jako jakousi pojistku si také uchovává zásobu vlastního železa, pro případ, že by nadešlo období zvýšené poptávky, ale nemělo by k dispozici vhodný zdroj železa.

Nedostatek železa. Jaké jsou příznaky?

Při nedostatku železa dochází k poruše tvorby DNA a kolagenu, zpomalení růstu nervové tkáně či snížení obranyschopnosti organismu. Cítíme se unavení, ospalí, může nás začít bolet hlava, pálit jazyk. Mezi další příznaky patří zrychlené dýchání, zvýšená lámavost nehtů, bledá kůže a sliznice. Při dlouhodobém nedostatku železa dochází k rozvoji chudokrevnosti (anémie), kdy únava postupně přechází k neschopnosti zvládat běžné denní činnosti.

Kdo je ohrožen?

Železo v potravinách je někdy obtížně vstřebatelnéNedostatečný přísun železa bývá u nedonošených a rychle rostoucích dětí. U dospělých jsou nejčastější příčinou ztráty krve. Dalšími příčinami jsou onemocnění žaludku a změny složení trávicích šťáv, zánětlivá onemocnění střev, nádorová onemocnění, cirhoza jater nebo konzumace potravin s prodlouženou trvanlivostí. Železo se ztrácí i odlupováním buněk z povrchu těla a ze sliznice trávicího ústrojí.

U žen jsou ztráty výraznější při menstruaci, v těhotenství, po porodu a při kojení. Během těhotenství stoupají nároky nejen na příjem železa. Problémy s nedostatkem železa se objevují u 20 - 60 % těhotných žen. S tím je spojeno riziko nedonošenosti novorozence, nízká porodní váha a zvýšené riziko infekčních onemocnění matky v šestinedělí.

Jak doplnit železo přírodní cestou?

Potravinou s vysokým obsahem železa jsou játra. Bohaté na železo jsou také fazole, čočka, mák, sušené hřiby, soja, ústřice, vaječný žloutek, maso, arašídy, fíky, sušené droždí, cizrna, tofu, kakao, olivy, pohanka, různé druhy ořechů, pažitka, pórek, slunečnicové a dýňové semínko.

Nižší, ale i tak významný, obsah železa mají banány, brambory, cibule, česnek, brokolice, listová zelenina, čokoláda, meruňky, med, mrkev, rajčata, rybíz, rýže, ryby, švestky, sýry a koneckonců i ten špenát. Spoléhat při nedostatku železa výhradně na něj by ale bylo chybou.

Jak zlepšit vstřebání železa?

Železo se vstřebává v počáteční části tenkého střeva. Z živočišných zdrojů se vstřebá cca 30 % železa. Z vajec a zeleniny pouze 5 - 10 %. Aby mohlo být železo ze stravy správně zužitkováno, je potřeba současný příjem vitamínu C, který pomáhá přeměnit trojmocné železo z potravy na rozpustné a lépe vstřebatelné dvojmocné. Pozor bychom si měli dát na nadměrnou konzumaci černého čaje, kávy, cukru, bílého pečiva, produktů s obsahem vápníku, soli a vlákniny. Tyto potraviny snižují vstřebávání železa a je potřeba je konzumovat s odstupem od potravin, doplňků stravy nebo léků s obsahem železa.

TIP: Doplňte železo zdravě a chutně

Ke zmírnění únavy a vyčerpání přispívá železo, které obsahuje tekutý doplněk stravy Floradix. Železo je v tomto přípravku pro tělo velmi dobře vstřebatelné díky formě glukonátu železnatého, vitamínu C a výtažkům z bylin a ovocných šťáv. Navíc je vhodný pro těhotné a kojící ženy a děti v období růstu.

 

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám