Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín H (biotin)

Vitamín H (biotin)

Psychika Kůže Tuky

Vitamín H neboli biotin patří do skupiny vitagenů, což jsou látky, které našemu tělu slouží jako zdroje energie a stavebního materiálu. Je součástí mnoha živých buněk, odtud tedy i jeho název.

Vitamín H (biotin)

Co je biotin

Málo známý "vitamín krásy", neboli vitamín H, biotin či vitamín B7 je životně důležitý vitamín, který má v těle řadu funkcí.  Zasahuje do metabolismu cukrů, tuků i aminokyselin. Je důležitý pro vznik energie v těle a zpracování odpadních látek. Hraje roli i v přenosu oxidu uhličitého a pro udržení stálé hladiny krevního cukru.

Kde biotin najdeme

K nejbohatším a nejčastějším zdrojům, ve kterých biotin přijímáme, patří

  • žloutky,
  • hovězí maso,
  • sója,
  • ořechy,
  • obiloviny,
  • mléko,
  • kvasnice,
  • játra a
  • ledviny

Když je biotinu málo nebo naopak moc

Nedostatek biotinu

Nedostatek biotinu je poměrně vzácný. Biotin se vyskytuje v nízkých koncentracích v rostlinných a živočišných zdrojích.  Kromě toho určitou část biotinu syntetizují i naše střevní bakterie. Navíc naše lidské tělo umí s biotinem hospodařit a nedochází k jeho ztrátám stolicí. Historicky popsaný projev nedostatku biotinu souvisel s nadměrnou konzumací syrových vaječných bílků. Při normální stravě se příznaky nedostatku biotinu objevují jen zřídka. Pokud se objeví, projevují se šupinatěním kůže, vypadáváním vlasů, mravenčením končetin nebo depresemi, u dětí pak poruchami vývoje a neurologickými projevy.

Nadbytek biotinu

Předávkování biotinem je také poměrně ojedinělé, jde o ve vodě rozpustný vitamín a jeho nadbytek je vyloučen močí.

Co je deficit biotinidázy

Jde o dědičné onemocnění, které se projevuje nedostatečnou tvorbou enzymu biotinidáza, který je odpovědný za využívání a recyklaci biotinu lidským tělem. Testování na nedostatečnost tohoto enzymu se provádí již v porodnicích a patří do tzv. novorozeneckého screeningu. Jde o velmi vzácné dědičné onemocnění, při kterém je potřeba dodávat biotin. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Pro koho se biotin hodí

Biotin přispívá k normálnímu energetickému metabolismu, k normální činnosti nervové soustavy, k normálnímu metabolismu makroživin, k normální psychické činnosti.

Přispívá:

  • k udržení normálního stavu vlasů, pokožky a sliznic,
  • k udržení psychické pohody,
  • ke správnému fungování nervové soustavy  

Biotin pro krásné vlasy i pleť

Užívání biotinu je často spojováno s krásou a kvalitou nehtů, zdravím pleti a růstem vlasů. Pokud se nám často třepí a lámou nehty, trpíme předčasným šedivěním vlasů, jejich nadměrným slábnutím a vypadáváním, je vhodné biotin ve svém příjmu zvýšit. Biotin je tedy častým a právem zařazovaným vitamínem v doplňcích stravy určených na vlasy, kůži a nehty. Biotin si oblíbili i výrobci vlasové kosmetiky. Jeho druhý název, vitamín H vznikl z německého výrazu pro vlasy a pokožku "Haar und Haut". (PharmDr. Kamila Horníčková)

Denní doporučená dávka

Denní potřeba biotinu je 150 - 300 mikrogramů. V doplňkové léčbě ve směsi vitaminů je dávka biotinu okolo 50 mikrogramů na den obvykle dostatečná.

Biotin a diabetici

Biotin si našel své místo také u diabetiků, kdy svým působením hraje významnou roli v metabolismu cukrů a tím udržuje správnou hladiny glykémie.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Online - Poradíme Vám