Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Vitamín C: Proč se bez něj neobejdeme

Vitamín C: Proč se bez něj neobejdeme

Péče o tělo Děti Imunita Kůže

Vitamín C není důležitý jen pro imunitní systém, ale i pro správné fungování celé řady dalších procesů v těle. Poradíme vám, jak jej do našeho organismu správně doplňovat.

Vitamín C: Proč se bez něj neobejdeme

Přírodní zdroje vitamínu C

Acerola je tropická třešeň, která je velmi bohatým přírodním zdrojem vitamínu C. Stačí vám půl lžičky sušeného prášku z aceroly denně, kterou můžete přidat do kaše, jogurtu nebo smoothie. Liposomální forma vitamínu C z šípků a citrusových flavonoidů je velmi dobře vstřebatelná. Můžete užívat v tekuté formě a dávkovat sobě i malým dětem přiloženou odměrkou. K dispozici máme i měkké tobolky. Camu camu je sušený prášek exotického keře, který je jedním z nejbohatších přírodních zdrojů vitamínu C. Obsahuje i mnoho antioxidantů, vápník, draslík, betakaroten a jiné. Užívejte 1 čajovou lžičku denně rozpuštěná ve vlažné vodě, čaji nebo jiném nápoji. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Kdy užívat vitamín C

Doporučená denní dávka vitamínu C pro dospělé osoby je 80 - 100 mg. Jeho potřeba stoupá při:

  • kouření, a to o 50 až 100 %
  • při chladu, stresu, operaci, infekci, úrazech, fyzické námaze a nádorech
  • užívání antibiotik či léků obsahujících kortizon - potřeba se zvyšuje o 100 %
  • těhotenství asi o 30 %, při kojení asi o 60 %
  • krátkodobé zvýšení denní dávky na 500 mg je vhodné například při nachlazení, větší tělesné námaze či stresu.

Jak užívat vitamín C

Pozor na předávkování!

Při konzumaci větší než 2000 mg vitamínu C denně může většina lidí začít pociťovat příznaky předávkování (průjem, bolesti hlavy, křeče, zvracení ). Dávky převyšující 3000-4000 mg vitamínu C denně již tělo nedokáže efektivně vyloučit a mohou vznikat ledvinové kameny. (Mgr. Pavla Horáková)

Vitamín C u dětí

Doporučená denní dávka vitamínu C:

U dětí je ideální vitamín C rozdělit do 2 - 3 dávek. Tělo jej pak dokáže lépe využít než při jednorázové konzumaci. Vitamín C se v těle neukládá do zásoby, proto je důležité přiměřené dávky dodávat pravidelně.

Vliv vitamínu C na pleť

Vitamín C podporuje tvorbu kolagenu a působí jako antioxidant, tím pomáhá udržet přirozenou pružnost pokožky, vitalitu a svěží vzhled. Aby vitamín C skutečně fungoval tak, jak má, je nutné jej dodávat jak zevnitř, například ve formě doplňku stravy Imedeen, tak i zvenčí v podobě krémů, oční péče nebo třeba masek.

Vitamín C je zcela nezbytný pro:

  • stavbu kostí
  • funkci cév
  • funkci svalů
  • funkci šlach
  • pružnost pokožky
  • činnost nervového systému
  • ochranu buněk před nebezpečnou oxidací
  • snížení únavy a vyčerpání
  • zachování energetického metabolismu
  • ochranu buněk před poškozením volnými radikály
  • vstřebávání železa (především z rostlinných zdrojů)
  • posílení imunitního systému

S vitamínem C opatrně

Vitamín C si neumíme sami vyrobit, proto ho musíme přijímat potravou (či doplňky stravy). I při jeho doplňování bychom to neměli přehánět. Vitamín C je rozpustný ve vodě a díky tomu jeho nadbytečné množství, které tělo nevyužije, většinou vyloučíme močí a  při jeho předávkování nevzniká otrava. (Mgr. Pavla Horáková)

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám