Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Odvykání kouření

Odvykání kouření

Ženy Léčivé přípravky Srdce a cévy Muži

Závislost na nikotinu, tabáku a cigaretách není zlozvyk. Je to chronická nemoc. Jak na odvykání kouření? Jaké mohou být abstinenční příznaky a jak se s nimi vypořádat? Čtěte dál.

Odvykání kouření

Základní fakta o kouření, tabáku a tabákovém kouři

Tabákový kouř obsahuje více než 4000 chemických sloučenin. U více než 300 z nich byla prokázána škodlivost a asi 50 z těchto sloučenin má rakovinotvorné účinky. Nikotin je „tvrdá“ droga a je silně návykový a způsobuje fyzickou závislost. Závislost na tabáku je kvalifikovaná jako nemoc.

Tabák zabije až polovinu svých uživatelů. V ČR umírá na nemoci způsobené kouřením více jak 15 000 lidí ročně. Ve světě tabák zabije ročně více než 5 milionů kuřáků a kolem 600 000 pasivních kuřáků, tj. těch, kteří nekouří, ale dýchají cigaretový kouř.

Kouření a tabákový kouř zvyšuje riziko nebo dokonce způsobuje vznik mnoha onemocnění. Mezi ně patří ateroskleróza, vysoký krevní tlak, srdeční arytmie, infarkt, mrtvice, vyšší pravděpodobnost potratu a poškození plodu, nádorová onemocnění, především plic, hrtanu, jícnu, horních cest dýchacích, močového měchýře, děložního čípku, slinivky či ledvin.

Kouření neškodí jen kuřákům, ale i těm, kteří jsou nuceni vdechovat tabákový kouř. Děti, které vyrůstají v rodinách kuřáků jsou častěji nemocné a mají větší pravděpodobnost, že začnou kouřit také.

Příznaky závislosti na nikotinu

Po vdechnutí nebo sliznicí úst se nikotin dostává do plic a krve. Menší dávky nikotinu podporují soustředění, duševní činnost, peristaltiku střev. Proto si mnoho kuřáků nedokáže bez ranní cigaretky představit den. Vyšší dávky nikotinu uklidňují. Postupně však vzniká návyk a potřeba zvyšovat dávky nikotinu.

Mnoho lékařů považuje nikotin za návykovější drogu než je kokain nebo heroin. Závislost na tabáku má 2 složky -  fyzickou a psychosociální, kdy má kuřák cigaretu spojenou s určitými situacemi, např. při pití alkoholu nebo ve stresu.

Léčba závislosti na tabáku

Mnoho lidí si neuvědomuje všechna rizika kouření. Ani to, že kouřením ohrožují zdraví svých blízkých. Odbornou pomoc lékařů, lékárníků či center pro odvykání kouření může využít každý. Přestat kouřit se dá v každém věku a vždy to má smysl.  

Jak přestat kouřit?

Nejlepší je postupovat po krocích. Ještě si nejste jistí, zda přestat kouřit? Máte kolem sebe mnoho příhod, kdy se nepodařilo přestat kouřit? Neposlouchejte je.

Rozmyslete si, kdo z rodiny nebo přátel vás může podpořit. Pokud vůle a podpora od rodiny a přátel nestačí, bez obav se můžete obrátit na lékaře, lékárníka nebo na specializované centrum pro podporu odvykání kouření.

Už jste se rozhodli? Skvělé! Nyní si určete den D, kdy přestanete kouřit. Ideálním dnem je Nový rok nebo Světový den bez tabáku 31.5. Ale samozřejmě si můžete vybrat jakýkoliv jiný den.  Nejlepší je začít co nejdříve po vašem rozhodnutí.

Jak se připravit na den D?

  • řekněte rodině a přátelům, že teď přestáváte kouřit,
  • odstraňte z dosahu (z auta, práce, bytu) všechny cigarety a jiné tabákové výrobky, popelníky, zapalovače, sirky a vše ostatní, co by mohlo s kouřením souviset.
  • kupte si léky a pomůcky, které vám pomohou překonat závislost na nikotinu
  • den D – dnes nekouříte

Tipy, jak překonat chuť na cigaretu

  • změňte všechny svoje rituály, které byly spojeny s cigaretou - tj. místo cigarety si dejte nápoj (ideálně bez cukru) nebo nějakou zdravou svačinku 
  • jezte častěji (cca po 2 h) po malých porcích
  • choďte do nekuřáckých podniků,
  • buďte více venku na čerstvém vzduchu 
  • relaxujte

Chuť na cigaretu a některé z abstinenčních příznaků můžete pociťovat až 3 měsíce. Proto je vhodné stále s sebou nosit podpůrný prostředek, který v případě potřeby chuť na cigaretu zažene.

Uvědomte si, že člověk , který přestal kouřit, není nekuřák. Je totiž „přeučený“ kuřák a už nikdy si nesmí zapálit, jinak hrozí, že opět začne kouřit.

Jaké preparáty a léky mohu využít?

Pro zvládnutí abstinenčních příznaků a neodolatelné touze po cigaretě vám mohou pomoci nikotinové náhrady NICORETTE® ve formě náplatí, spreje, žvýkaček a cucavých pastilek. 

Nikotinové náplasti jsou jednoduchým řešením, jak doplnit chybějící nikotin a omezit touhu zapálit si cigaretu. Stačí si jednou denně tuto náplast nalepit a ona se postará o kontrolovaný přísun nikotinu a snížení chuti zapálit si po dobu až 16 hodin. Je navržena tak, aby byla co nejméně vidět. Náplasti obsahují 3 různé koncentrace nikotinu, které se volí dle stupně závislosti na nikotinu.

Pro okamžité dodání nikotinu do těla a rychlé řešení abstinenčních příznaků jsou vhodné nikotinové žvýkačky. Nikotin se do těla rychle vstřebává ústní sliznicí.

Příjemná forma orálního spreje představuje efektivní náhradu nikotinu. Jedna dávka potlačí touhu na cigaretu již po 1 minutě. Dávkovač se pohodlně vejde do kapsy či do kabelky.

Lisované pastilky využívají technologie dvojí vrstvy. Při rozpouštění pastilka uvolňuje terapeutický nikotin, který pomůže zmírnit abstinenční příznaky a chuť na cigaretu. Ledově mátová chuť se uvolňuje pozvolna a poskytne dlouhotrvající příjemnou chuť v ústech.

Co se děje s tělem, když přestaneme kouřit?

  • za 20 minut po poslední cigaretě se tepová frekvence a krevní tlak vrací k normálu,
  • zlepšuje se krevní cirkulace v okrajových partiích těla (ruce, nohy),
  • za 10 hodin se vrací k normálu koncentrace kyslíku v krve,
  • za 24 hodin je vyloučen z těla oxid uhelnatý. Plíce a dýchací cesty se začínají čistit,
  • za 48 hodin vaše tělo odbouralo veškerý nikotin. Zlepšuje se chuť a čich.
  • za 72 hodin se vám bude lépe dýchat,
  • během dalších 12ti týdnů se zlepší krevní oběh. Při chůzi nebo běhu se méně zadýcháváte,
  • během dalších 9 měsíců se zlepšují příznaky  jako je kašel, zadýchávání, dušnost či pískoty na hrudi,
  • za 1 rok klesne riziko infarktu o polovinu a za 5-10 let se riziko s rovná s nekuřákem a o polovinu se sníží riziko rakoviny plic.

Jaké jsou abstinenční příznaky při odvykání kouření ?

Při nedostatku nikotinu můžete pociťovat abstinenční příznaky.

Mezi ně patří:

  • nervozita,
  • stres,
  • touha po cigaretě,
  • nadměrná chuť k jídlu, především na sladkosti,
  • neschopnost soustředit se,
  • bolesti hlavy,
  • nespavost a následná únava,
  • trávicí problémy,
  • kašel.

Každý kuřák může mít tyto příznaky různě - někdo jimi nemusí trpět vůbec. Aby tyto příznaky nevznikaly nebo se zmírnily, je vhodné mít po ruce náhrady nikotinu.

Babské rady

Touhu po cigaretě a stres vám pomůže zvládnout lípa, třezalka nebo meduňka. Při chuti na cigaretu se hojně používal kořen z puškvorce. Pokud vás přepadne chuť na sladké - doplňte vlákninu a chrom. Případná nevolnost a trávicí potíže pomohou zvládnout zázvor a máta.

Zákaz kouření?

Na přelomu 19. a 20. století bylo kouření považováno za prestiž. Kdo nekouřil, jakoby nebyl. O století později, když byla prokázána škodlivost kouření, se po celém světě rozpoutal boj proti kouření. V mnoha zemích, včetně ČR, začal platit zákaz kouření ve společenských prostorách, školách, na zastávkách a v restauracích.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám