Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Mějte cholesterol pod kontrolou

Mějte cholesterol pod kontrolou

Péče o tělo Zdraví z přírody Srdce a cévy Tuky

Srdečně-cévní onemocnění, infarkt nebo mrtvice, mají na svědomí více než polovinu úmrtí v ČR. Jedním z rizikových faktorů je zvýšená hladina cholesterolu.

Mějte cholesterol pod kontrolou

Co je cholesterol

Cholesterol je voskovitá steroidní látka, která je součástí naší krve. Je nenahraditelný při stavbě buněčných membrán a nepostradatelný pro tvorbu hormonů, ze slunečních UV paprsků pomáhá vyrábět vitamín D a také je nezbytný pro zpracování tuků v těle. Pro náš organismus je tedy zcela nepostradatelný.  Může se ovšem změnit v nepřítele - jeho vysoká hladina v krvi dokáže doslova přehradit cévy, kterými pak nemůže protékat krev, což může mít fatální následky. Ateroskleróza neboli kornatění cév je jedním z onemocnění, které s vysokou hladinou cholesterolu bezprostředně souvisí.

Pozor na tučná jídla i cukr

Podle statistik má téměř 70 % české populace zvýšenou hladinu celkového cholesterolu. Až 85 % cholesterolu si tělo dokáže vyrobit samo, navíc jej ale přijímáme i z potravy. Je tedy dobré vědět, že jeho hladina nestoupá jen při konzumací tučných jídel, jak se mnoho lidí mylně domnívá, ale zvyšuje se například i s přijímáním cukrů, které cholesterol pomáhá přetvářet v energii.

Který cholesterol je "zlý" a který "hodný"

Rozlišujeme celkem tři druhy krevních tuků  – HDL, LDL a TGA:

  • HDL neboli lipoprotein s vysokou hustotou je ten "hodný" cholesterol, který pomáhá tělu zbavovat se LDL cholesterolu.
  • LDL neboli lipoprotein s nízkou hustotou je tím "zlým" cholesterolem, jež se usazuje v tepnách a v případě, že se část nánosu uvolní, může se céva ucpat a hrozí vážné zdravotní komplikace.
  • TGA neboli triglyceridy (triacylglyceroly) je také dobré mít pod kontrolou, neboť mohou napáchat obdobné škody jako LDL cholesterol.

Co znamená vysoký cholesterol v krvi

Normální hodnoty cholesterolu v krvi se liší podle věku:

  • U dětí a dospívajících do 15 let je za normální hladinu celkového cholesterolu v krvi považována hodnota do 4,4 mmol/l.
  • U dospívajících nad 15 let a dospělých o hladinách celkového cholesterolu platí:
  1. Bezpečné jsou hodnoty 3,9 - 5,2 mmol/l
  2. O zvýšeném cholesterolu hovoříme u hodnot 5,2 - 6,2 mmol/l
  3. Za vysoký cholesterol považujeme vše nad 6,2 mmol/l.

A důležité jsou samozřejmě i konkrétní hodnoty LDL, HDL a TGA:

  • Pro hladinu LDL platí:
  1. Bezpečné hodnoty: do 3,4 mmol/l,
  2. Zvýšené riziko: 3,4 - 4,1 mmol/l,
  3. Vážné riziko: vše nad 4,1 mmol/l.
  • Pro TGA platí:
  1. Bezpečné hodnoty jsou do 1,7 mmol/l,
  2. Riziko hrozí při hodnotách v rozmezí 1,7 mmol/l - 4,0 mmol/l.
  • Je třeba hlídat i hladinu HDL cholesterolu. Tam ovšem platí - čím více, tím lépe:
  1. Bez zdravotních rizik jsou tedy hodnoty nad 1,2 mmol/l,
  2. Za rizikové jsou naopak považovány veškeré hodnoty, které jsou nižší než 0,9 mmol/l.

Jak se bránit zvýšení cholesterolu

Mylná je představa, že zvýšená hladina cholesterolu se týká pouze starší generace. V posledních letech, a to hlavně v souvislosti s nadváhou, obezitou a dalšími civilizačními chorobami, se totiž čím dál častěji vyskytuje již u mladých lidí, dospívajících a výjimkou nejsou ani malé děti.

K nejrizikovějším skupinám patří:

  • kuřáci,
  • konzumenti alkoholu,
  • starší lidé,
  • již zmiňovaní jedinci s nadváhou či obezitou,
  • neaktivní populace,
  • diabetici

Rizikové skupiny a vysoký cholesterol

V přítomnosti těchto rizikových faktorů představuje pro rizikové skupiny nebezpečí již i mírně zvýšená koncentrace LDL cholesterolu, respektive snížená koncentrace HDL cholesterolu. V takových případech je třeba snížit hladinu LDL cholesterolu a zároveň eliminovat ony rizikové faktory.

Jak zjistím hladinu cholesterolu

Koncentraci cholesterolu v krvi zjistí obvykle praktický lékař při odběrech krve v rámci běžné preventivní prohlídky. V případě, že naměří zvýšenou hladinu cholesterolu, je vhodné:

  • upravit jídelníček,
  • pravidelně se hýbat,
  • častěji kontrolovat hladinu cholesterolu, například pomocí domácího testu na cholesterol nebo cholesterolmetru,
  • pokud je to na místě, snížit tělesnou hmotnost

U vysoké hladiny cholesterolu pak lékař stanoví vhodnou terapii, která se obvykle neobejde bez medikace. Zpravidla se jedná o užívání tzv. statinů, které snižují tvorbu cholesterolu v játrech.

Nepříjemnou pravdou ale je, že statiny, stejně jako všechny léky, mají vedlejší účinky. Navíc jakmile jednou lékař předepíše léky na cholesterol, není cesty zpět a je nutné je užívat až do konce života. Proto pokud je hladina cholesterolu jen zvýšená, je na místě se s ní nejprve pokusit poprat pomocí diety, změny životního stylu a případně pomocí doplňků stravy.

Jak na cholesterol přírodní cestou

Kromě úpravy životosprávy a pravidelného pohybu, mají své místo pro udržení zdravé hladiny cholesterolu také rostlinné steroly neboli fytosteroly. Jak název napovídá, jde o látky rostlinného původu, jež se v malém množství vyskytují např. v rostlinných olejích, obilovinách či ořeších.

Jak fungují rostlinné steroly

Cholesterol se vstřebává do krve ze střeva. Rostlinné steroly mají podobnou strukturu jako on a jeho vstřebávání do krve blokují tím, že ony samy se přitom téměř nevstřebávají. Nevstřebaný cholesterol je spolu s rostlinnými steroly vyloučen stolicí. Dochází tak ke snížení hladiny LDL cholesterolu v krvi. HDL cholesterol není rostlinnými steroly ovlivněn a nadále tak může plnit svou ochrannou funkci.

Jak užívat rostlinné steroly

U osob s mírně zvýšeným cholesterolem či v rámci prevence u osob se zvýšeným kardiovaskulárním rizikem je možno užívat rostlinné steroly samostatně. Podle vědeckých studií snižují koncentraci LDL cholesterolu přibližně o 10 - 14 %. Pokud současně dojde k úpravě životosprávy, je možné dosáhnout snížení LDL cholesterolu až o 30 %.

Rostlinné steroly je také možno užívat společně se statiny. Bylo zjištěno, že v kombinaci se statinem snižují hladinu celkového cholesterolu o dalších asi 10 % (Mayo Clin Proc.2003 August).

Bezpečnost a účinnost rostlinných sterolů na ovlivnění hladiny cholesterolu v krvi byla prokázána v mnoha klinických studiích, a to u pacientů se zvýšenou hladinou cholesterolu, diabetiků i osob s genetickým výskytem ischemické choroby srdeční.

Doporučená denní dávka rostlinných sterolů

Doporučená dávka pro snížení hladiny cholesterolu je 1,5 - 2 g rostlinných sterolů denně; pro udržení hladiny cholesterolu a u osob se zvýšeným kardiovaskulárním rizikem od 0,8 g denně.

Ideálním pomocníkem tak mohou být doplňky stravy, které obsahují čisté rostlinné steroly.

Změňte životní styl - chce to vůli!

Souboj s cholesterolem je doslova válka na život a na smrt. Při zjištění i jen mírně zvýšené hladiny cholesterolu v krvi je vhodné se této civilizační chorobě okamžitě postavit - neprodleně začít se změnou jídelníčku a pravidelným pohybem.

Zvýšený cholesterol - co jíst a co nejíst

Omezte:

  • tučná jídla,
  • sladkosti,
  • uzeniny,
  • alkohol a
  • polotovary

Do jídelníčku zařaďte ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, ryby, zdravé tuky, tedy dostatek vlákniny, vitamínů, omega-3 mastných kyselin a případně i rostlinné steroly.

 

Které potraviny pomáhají udržet správnou hladinu cholesterolu?

Mezi tyto potraviny patří:

  • ořechy a semínka se svým vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin
  • rostlinné oleje, zejména ten olivový extra panenský
  • avokádo
  • hořká čokoláda, ale s mírou..
  • mořské plody a ryby, dokonce i oblíbené sardinky, opět pro vysoký obsah omega-3, které dokáží bojovat s LDL cholesterolem
  • listová zelenina - špenát, saláty
  • zelený čaj, díky tomu, že je doslova nabitý antioxidanty, jež dokáží detoxikovat organismus
  • lecithin
  • fermentovaná červená rýže (pokud již užíváte léky na cholesterol, neměla by se fermentovaná rýže užívat bez vědomí lékaře )

Hýbejte se!

Pokud zrovna neholdujete sportu, choďte alespoň na procházky - stačí 20 minut rychlé chůze ob den.

Nekuřte!

Nekuřte, ani "zdravé cigarety" a pokud to jde, vyhýbejte se stresu. Pamatujte, že i malá změna životního stylu může vést k velké změně ve zdraví vašeho kardiovaskulárního systému a srdce.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám