Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Klouby: 5 tipů pro pohyb bez bolesti

Klouby: 5 tipů pro pohyb bez bolesti

Vaše klouby. Když chcete něco od nich (výšlap na Sněžku, 5 km jarní Stromovkou nebo půlden dřepění u záhonku), budou ony chtít na oplátku něco od vás. Přečtěte si několik tipů, čím můžete svým kloubům udělat dobře.

Klouby: 5 tipů pro pohyb bez bolesti

Postupná destrukce kloubní chrupavky kyčlí, kolen i dalších kloubů označovaná jako osteoartritida nebo osteoartróza se nevyhne téměř nikomu. Ve věku nad 65 let jsou změny na chrupavkách patrné na rentgenových snímcích 70 % Američanů. A u nás to bude podobné.

Jak se nadměrnému opotřebení chrupavky vyhnout? Možná vás to zklame, ale dopřát kloubům odpočinek před televizní obrazovkou a pokud možno je vůbec nepoužívat, není ideální řešení. Při sledování seriálů se kloubní tkáně příliš neprokrvují - a právě krev do nich přináší základní stavební materiály pro jejich obnovu. Druhé riziko je potenciální: Když z gauče náhle vyskočíte, abyste si přeci jen trochu zasportovali nebo se pustili do práce na zahradě, může náhlá zátěž, na kterou není vaše tělo zvyklé, napáchat velké škody.

Abyste svým trojitým odpíchnutým kamzíkem neskočili rovnou to čekárny u ortopeda, je potřeba dopřát svým kloubům dostatečnou péči. Jak na to?

1. Zátěž zvyšujte postupně

Může se zdát, že je to triviální rada, ale spousta lidí stále dělá stejnou chybu. Bez přípravy si naloží příliš velkou fyzickou zátěž. Nechte ego doma a první jarní běh beze studu proložte chůzí. Pokud je vám pohyb cizí, je lepší začít pod dohledem odborníků, kteří vás nenechají dělat pohyby nesprvným způsobem. Zkuste třeba klidnou jógu pro začátečníky

2. Neignorujte bolest

Když vás něco bolí, vaše tělo křičí, že něco není v pořádku. Bolest neignorujte, ani ji nezakrývejte analgetiky. Když zůstaneme u předchozího přirovnání, je to jako byste křik svého těla umlčeli roubíkem a šli si zaběhat navzdory vznikajícímu zánětu. V takovém případě je pohyb kontraproduktivní. Absence bolesti vyřadí i obrané mechanismy, jako je kulhání. Vy tak zatížíte poškozený kloub naplno a jeho stav ještě zhoršíte.

3. Zaměřte se na došlap

Problémy s koleny a kyčlemi často začínají v chodidle, přesněji ve špatném došlapu. Ideální došlap pohtí část nárazu o podložku a zbytek „pošle“ přímo vzhůru do kolene a kyčle. To je ale spíš teorie. V praxi má každý alespoň malou odchylku od ideálu: sklon k pronaci (došlap na vnitřní stranu chodila), k supinaci (došlap na vnější stranu chodidla) nebo ploché chodidlo. Mechanické síly pak působí mimo osu končetiny a klouby jsou zatíženy nerovnoměrně.

Jak udělat rychlý test došlapu doma? Zujte se, odhalte kotníky a požádejte někoho, ať sleduje vaše chodidla a kotníky zezadu, když do něj odcházíte. Ortopedické vložky nejsou ostuda, částečně je hradí pojišťovna… a hlavně dokážou opravdu pomoci.

Tip: Zkuste to bosky

Aleternativou (a trochu protipólem) ortopedických vložek je chůze nebo i sport naboso. Pokud netrpíte nadváhou a odchylka od ideálního došlapu není ve vašem případě výrazná, může vám „bosonožství“ prospět. Pomáhá posilovat klenbu chodidla, eliminuje nepravidelně sešlapané, nevhodné či nepadnoucí boty a přirozeným způsobem dopřává chodidlům masáž.

 

4. Dejte svým kloubům najíst

Potrava pro vaše klouby - to jsou potraviny s protizánětlivými vlastnostmi, jako jsou jahody, maliny, rybíz, borůvky, třešně či višně, výrobky ze sóji, olivový olej, zelený čaj a potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako např. losos, vlašské ořechy nebo lněná semínka. Samotný kolagen potřebný pro obnovu šlach a chrupavek však v potravinách nenajdete. Je třeba ho tělu dodat vhodným doplňkem stravy.

5. Přidejte kolagen a vitamín C

O tom, že kolagen nějak souvisí s klouby, asi tušíte. Jedná se o bílkovinu, která je základní stavební hmotou pojivových tkání v těle člověka, ale i ostatních živočichů. Většinu kolagenu v našem těle řadíme k tzv. typu I, který najdete v pokožce, ve šlachách, v kostech i v zubech. Kolagen typu II je pak tvoří základ chrupavek. Pro zdravé klouby a bezbolestný pohyb jsou tedy potřeba oba.

Možná jste ale nevěděli, že aby tělo dokázalo s kolagenem v kloubech, šlachách a chrupavkách správně nakládat, potřebuje k tomu ještě vitamín C. Ten hraje klíčovou roli při tvorbě kolagenu v těle. Potřebujeme ho, aby se vytvořila správná funkční struktura kolagenových vláken. Má tedy zásadní vliv na kvalitu a pevnost kloubních chrupavek.

Tip: Trojitý kamzík

Oba typy kolagenu s vitamínem C najdete v doplňku stravy Cemio Kamzík.

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám