Ty nejlepší dárky pro zdraví a krásu a spoustu odměn za vánoční nákupy.

Oblíbené položky
Vybrat odměnu

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Jak řešit nadváhu a obezitu u dětí?

Jak řešit nadváhu a obezitu u dětí?

Pohyb Děti

Dětská nadváha a obezita nejsou jen kosmetickým problémem, jedná se o nemoc, lépe řečeno o epidemii, která zasáhla celý západní svět. V USA trpí nadváhou každé třetí dítě a evropské státy, včetně České republiky, zámořskou velmoc dohánějí mílovými kroky. Jaké jsou příčiny dětské nadváhy a obezity a dá se těmto civilizačním chorobám vyhnout?

Jak řešit nadváhu a obezitu u dětí?

Podle průzkumů Světové zdravotnické organizace (WHO) trpí v ČR nadváhou 15 % dětí a 6,5 % dokonce trápí obezita. Nadváha se mnohem více týká chlapců (31 %) než děvčat (16 %) a stává se problémem již v předškolním věku. Alarmujícím faktem je, že tato čísla neúprosně rok od roku narůstají.

Ačkoli děti obvykle netrápí tolik akutních onemocnění spojených s nadváhou a obezitou jako dospělé, i jejich vnitřní orgány začíná obalovat souvislá vrstva tuku, která výrazně zatěžuje zdravý chod organismu a dá se tedy očekávat, že je mnohem dříve začnou trápit potíže s krevním oběhem, zažíváním, onemocnění srdce a v neposlední řadě cukrovka 2. typu. Dalším smutným faktem je, že náctiletí s nadváhou mají výrazné sklony k depresím, stresu a nízkému sebevědomí, což výrazně ovlivňuje jejich pozdější život.

Z několika kilogramů navíc sice není třeba dělat drama, je ale dobré je vnímat jako prvotní signál k zamyšlení nad zdravím a hlavně způsobem života dítěte. Je nutné si uvědomit, že obezita je mnohem větší problém, než jen pouhý nárůst hmotnosti, jde o civilizační nemoc, a tak je nutné k ní i přistupovat a zodpovědně ji léčit.

Děsivá fakta o dětské obezitě:

  • Obezita zkracuje dětství! Nadměrná tuková zátěž totiž způsobuje, že se u náctiletých mnohem dříve (obvykle o jeden až dva roky) objeví puberta.
  • Snižuje průměrnou výšku dítěte o 1 - 2 cm.
  • Způsobuje výrazné psychické problémy, neboť se obézní děti velmi často stávají terčem šikany či posměchu, což přispívá k jejich nezdravému psychickému vývoji.
  • 80 % dětí, které jsou obézní, se nikdy nepodaří zbavit problémů s nadbytečnými kilogramy.

Proč vzniká dětská obezita a nadváha?

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je hlavní příčinou vzniku problémů s váhou u dětí mediální masáž v podobě reklam na potraviny s vysokým obsahem cukrů a tuků. Pravdou také je, že dětem chybí příprava na setkání s takovými produkty. Ta by měla probíhat ve školách a hlavně doma a jejím cílem by mělo být zvýšení informovanosti o škodlivosti některých potravin.

Mezi spouštěče nadváhy a obezity patří:

  • Strava s nadměrnou kalorickou hodnotou, respektive příjem většího množství kalorií, než dítě spálí.
  • Nevhodné stravovací návyky, konkrétně třeba tzv. zajídání stresových a vypjatých situací nebo nudy, ale také sladké odměny.
  • Absence pohybu, tedy fakt, že se jen málo které dítě po splnění svých školních povinností jde ven "proběhnout" nebo tráví svůj volný čas jiným aktivním způsobem.
  • Příklad v rodičích - většina dětí do určitého věku opakuje vzorce chování svých rodičů. Jsou-li tedy rodiče neaktivní a mají sklon k nadváze, dá se předpokládat, že takoví budou i jejich potomci. Fatální ovšem je, že více než třem čtvrtinám dospělých, kteří byli v dětství obézní a ve zralém věku se svého hendikepu chtěli zbavit, se to nepovedlo!
  • Dědičnost - vzorce chování našich rodičů si neseme nejen v hlavě, ale pamatují si je i naše geny, a tak se není čemu divit, že obezita je z 50 % dědičným onemocněním.
  • Hormonální poruchy a léčba některých nemocí, za ty se však doopravdy může schovat jen zhruba 1 % dětí postižených obezitou.

Jak zbavit děti obezity?

Vůbec nejúčinnějším řešením je prevence. Pokud tedy máte pocit, že vaše dítě trápí pár kilo navíc, běžte se s ním obden proběhnout a brzy bude fit. Jestliže už váš potomek ale spadá se svým BMI indexem do skupiny dětí s nadváhou nebo dokonce mezi obézní, na nic nečekejte a začněte hned s léčbou. O jejím přesném postupu, byste se měli poradit s lékařem nebo výživovým poradcem, je ale několik zásad, kterými rozhodně nic nezkazíte:

  • Více se hýbat - motivujte vašeho potomka tím, že vymyslíte aktivitu, při které se budete budete fyzicky namáhat společně.
  • Méně jíst - snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře! Tato jídla není potřeba prokládat dalšími pokrmy.
  • Jíst zdravě - začněte zapojovat do jídelníčky produkty zdravé výživy, nahraďte například běžné těstoviny celozrnnými nebo vyměňte pamlsky za sušené ovoce či ořechy.
  • Omezit cukr - vyměňte veškeré doslazované nápoje (i džusy) za vodu nebo neslazený ovocný čaj a omezte přísun svému potomkovi přísun sladkostí.
  • Vybírat si - nezakazujte vašemu potomkovi sledování televize v obavě, že by mohl vidět reklamu na kalorické limonády a tučné jídlo, raději ho naučte, že ačkoli tyto produkty mohou být chutné, nejsou zdravé a pro jeho tělo vysloveně škodlivé.
  • Diskutovat - v situacích, kdy se to hodí, navažte se svým dítětem rozhovor o zdravé stravě a donekonečna vysvětlujte a opakujte - něco v jeho hlavě uvíznout musí.
  • Tudy cesta nevede - vyhněte se radikálním dietám a půstům. Krom toho, že organismu ve vývinu hladovění vůbec neprospívá, naučíte také své dítě nezdravým stravovacím návykům. Například, že se může klidně přejíst, ale pak musí několik dní hladovět.

Příklad zdravého jídelníčku

Vydejte se cestou nejmenšího odporu a poskládejte spolu se svým potomkem vyvážený jídelníček z toho, co má rád. Může vypadat třeba takto:

  • SNÍDANĚ: nedoslazované cereálie s bílým jogurtem a kousky čerstvého nebo sušeného ovoce
  • SVAČINA: celozrnné pečivo s margarínem, krůtí šunkou a jablko
  • OBĚD: vývar, špaldové těstoviny s lososem a špenátem, malá porce zeleninového salátu
  • SVAČINA: zakysaný mléčný nápoj a celozrnné pečivo
  • VEČEŘE: zapečená paprika plněná čerstvým sýrem a chléb
Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám