Moje srdcovky

Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Diety - ano nebo ne?

Diety - ano nebo ne?

Trávení Hubnutí Tuky

Poradíme vám, které diety a doplňky stravy na hubnutí mají smysl.

Diety - ano nebo ne?

Ketodieta

Ketóza je stav, kdy tělu omezíme přísun sacharidů a jeho reakcí je, že začne spalovat tukové zásoby. Nadbytečná kila a tukové polštářky začnou pomalu, ale jistě mizet. Důležité je, abyste jedli pravidelně 5x denně speciální nízkosacharidová a na proteiny bohatá jídla, smoothie či koktejly a drželi se doporučeného plánu.

Ketodieta není pro všechny

Ketodieta není vhodná pro osoby s onemocněním ledvin nebo metabolickými poruchami, protože právě ledviny a další vnitřní orgány pracují jako účinný filtr.

Dukanova dieta

Má celkem 4 fáze:

  1. Jíte bílkoviny nebo pijete proteinové koktejly
  2. K bílkovinám přidáte zeleninu a každodenní pohyb nejméně na 30 min.
  3. Přidáváte ovoce, může být i sušené.
  4. Můžete jíst všechno, samozřejmě s rozumem, ale jeden den v týdnu konzumujte pouze bílkoviny, například ve formě nápojů nebo tyčinek.

Cambridge Weight Plan

Jde o komplexní výživový plán, který je sestaven výživovým poradcem přímo pro konkrétní osobu a je za založen na individuálním přístupu. Součástí plánu jsou kromě pravidelného pohybu i speciální nutričně vyvážené potraviny, kterými si obohatíte jídelníček.

Zpomalte a volte kvalitní stravu

Při dietě je vhodné zpomalit a volit jídelníček s dostatkem zeleniny a ovoce. Doporučuji volit zvlášť to, které je nabité antioxidanty a fytonutrienty, což jsou borůvky, maliny, goji, listová a brukvovitá zelenina (brokolice, kadeřávek, květák) a klíčky. Dopřejte si i dostatek kvalitních bílkovin - najdete je v masu, rybách, vejcích, ale i luštěninách či semínkách. Skvělé jsou i za studena lisované oleje jako je olivový, lněný, dýňový, avokádový. Hubnutí můžete podpořit i zelenými potravinami a řasami mezi které patří - spirulina, zelený ječmen, kelp. Dobrý je i zelený čaj a obzvlášť matcha , která urychluje metabolismus těla. Čaj pu-erh zase snižuje hladinu cholesterolu, zrychluje metabolismus a tím napomáhá ke snížení hmotnosti. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Nízkosacharidová dieta

Je založena na zelenině, masu, rybách, mléčných výrobcích, vajíčkách a semínkách a jde v ní hlavně o snížení příjmu rychlých cukrů v běžné každodenní stravě.

Bezezbytková dieta

Je zaměřena na očistu střev a obnovení jejich funkcí. Je primárně určena pro pacienty trpící střevními onemocněními (Crohnova choroba, neprůchodnost střev, časté průjmy, záněty tlustého střeva), ale občas si ji může dopřát každý z nás. Při přípravě stravy je vhodné používat potraviny, které nezanechávají ve střevech zbytky. Jídla je nejlepší připravovat dušením, vařením či pečením bez tuku a vždy do měkka, případně i rozmixovat.

Jezte libové maso, rostlinné oleje, máslo Ghí, těstoviny, rýži, brambory, zakysané mléčné výrobky, vařená a dušená zelenina, ovoce bez slupek a semínka, čaje, ovocné šťávy, neperlivá voda,atd.

Vyhněte se polotovarům, konzervovaným jídlům, ostrým a příliš kořeněným jídlům, čerstvému pečivu, syrové zelenině a ovoci, kávě, alkoholu , perlivá´ým vodám, umělým sladidlům a potravinám s vysokým obsahem vlákniny.

Doporučení k bezezbytkové dietě

Při přípravě používejte hlavně dušení, vaření či pečení bez tuku. Při pečení odstraňte viditelný tuk a "kůrku". Jezte menší porce a pravidelně (cca každé 2-3 hodiny).  Nápoje by měly mít teplotu minimálně 20°C, vynechte úplně chladné nápoje. Omezte jednoduché cukry, mléko a mléčné výrobky.  (Mgr. Pavla Horáková)

Jaterní dieta

Uleví játrům a zlepší jejich funkci. Ale POZOR, je rozdíl mezi jaterní dietou pro zdravého a nemocného člověka (u toho musí dietu vybrat lékař či zkušený výživový poradce). Dieta pro detoxikaci jater u zdravých lidí je založena na tom vyhnout se tučným masům, rybám a uzeninám, paštikám, sádlu, máslu, mléku a mléčným výrobkům, čerstvému pečivu, sladkostem, ostrému koření, majolkám, tatarkám, cibuli, česneku, květáku, okurkám, sterilované zelenině, marmeládám, kompotům, ořechům, semínkám, luštěninám a jiným nadýmavým jídlům a alkoholu. Potraviny připravujte vařením či dušením. Pro očistu jater jsou vhodné ostropestřec, kurkuma, kyselina alfa lipoová, pampeliška, vitamíny skupiny B, mrkev, listová zelenina.

5 rad, jak se popasovat s hubnutím

  • Hlavní je chtít. O tom, jestli bude naše dieta úspěšná, nebo přijde veškeré snažení vniveč, rozhodujeme my. Všechno se odehrává v hlavě. Věřte si, a i když to bude znít jako klišé, mějte rádi sami sebe.
  • Stanovte si reálné cíle. Nechtějte zázraky na počkání. Začněte pomalu, postupně.  
  • Motivujte se. Máte ve skříni krásné šaty, do kterých se už nevejdete? Luxusní sako, které už nedopnete? Každá motivace je dobrá. Abyste to měli černé na bílém, pravidelně si měřte obvod pasu, boků, stehen a paží. Potěší vás, když uvidíte své výsledky.
  • Pečlivě si vše naplánujte a poraďte se s odborníkem.
  • Sestavte si jídelníček. Nezapomínejte, že dieta není hladovka. Zpracujte hlavně na tom, abyste jedli pravidelně a menší porce. Rozhodně nebuďte o vodě a o sucharech.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám