Oblíbené položky

Úvodní strana » Magazín Lékárny.cz » Články a blogy » Bolesti bederní páteře

Bolesti bederní páteře

Všichni to jistě známe. Bolest v kříži je nepříjemná záležitost, která nás nenechává spát. A nebo naopak vstát. Co je příčinou? Jaké jsou možnosti ke zmírnění nebo dokonce vymizení bolesti?

Bolesti bederní páteře

Bolest zad patří mezi nejčastější příčiny návštěvy lékaře u dospělých. Nejproblematičtější částí zad je bederní páteř. Bolesti jsou nejčastěji způsobeny vlivem fyzického přetěžování a svalové nerovnováhy. Zejména oslabením svalů zádových, břišních, hýžďových a svalů pánevního dna. Bederní oblast je nejvíce zatěžovaným úsekem páteře, protože nese váhu celého těla a dochází zde k přenosu pohybu z dolních končetin na trup.

Pachatelům na stopě

K přetěžování svalů bederní oblasti dochází hlavně vlivem špatného držení těla a chybně naučenými pohybovými stereotypy. Viníky jsou především zdlouhavé vysedávání u počítače a televize, vysoké podpatky, nedostatek pohybu, nadváha, těžká manuální práce, zánět sedacího nervu, ale také poranění a onemocnění páteře.

Může se jednat i o příznak onemocnění vnitřních orgánů - ledvin, žlučníku, střev nebo slinivky. Mnoho žen pociťuje bolest v oblasti beder i v období menstruace a těhotenství.

Když si na bedra moc naložíme

Bolest může být mírná nebo naopak prudká a náhlá. Ve spojitosti s chybným životním stylem či onemocněním i dlouhodobá a omezující. V akutní fázi se pokoušíme o jakousi „dohodu“ a bolavému kříži věnujeme zvýšenou péči. Může pomoci teplo (např. teplá sprcha a obklady) a lokální prokrvení. Většinou sáhneme po nějaké „mastičce“ . Vhodné jsou prohřívací či chladivé náplasti, masti, krémy, gely a balzámy s bylinkami (koňské, konopné, s kostivalem,..) nebo obsahující látky s protizánětlivým účinkem v kombinaci s masáží postižené oblasti většinou dochází k úlevě.

Ne vždy se můžeme vyhnout dlouhodobému stání nebo sezení. Aby si bedra trochu odpočinula, přicházejí na řadu pasivní opory zad. Ideální je dobře padnoucí bederní pás, který nejen dodává oporu, ale i chrání před prostydnutím. Při nutnosti dlouhodobého sezení jsou vhodné různé sedací rehabilitační čočky a polštářky, které pomáhají posilovat důležité svalstvo potřebné pro správné držení páteře a od bederních bolestí postupně pomáhají.

Pravidelný pestrý pohyb, psychická pohoda, zdravý životní styl, dobrá postel a vhodná matrace, židle a boty – to jsou základní pilíře prevence. Pokud se potíže nepodaří ovlivnit a odstranit dostupnými prostředky, je potřeba se vydat pro pomoc k lékaři.

Do čeho se nám moc nechce?

Nejúčinnější možností, jak se ubránit bolestem bederní páteře, je pravidelné cvičení. Cvičení by mělo být pravidelné, dlouhodobé, zaměřené především na posílení svalů břišních, hýžďových, zádových a svalů pánevního dna. Neškodí ani protažení svalů stehen a uvolnění v oblasti zad. A důležité je také zvyknout si na správný postoj a způsob sezení.

Cvičit můžete pod odborným vedením a poté i sami doma. Na výběr je mnoho cviků a metod. Vhodné jsou jóga, rehabilitace, sestava cviků podle paní Ludmily Mojžíšové, cviky protahující a posilující hluboké svaly v oblasti páteře, břicha a pánve nebo cvičení na gymnastickém míči.

 

 

Přečtěte si víc - Ordinace.cz

Bolesti zad

 

 

všechny články

Přečtěte si

 

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám