Lékárna.cz

Bolesti bederní páteře

Bolesti bederní páteře
Sdílet

Bolest v kříži je nepříjemná záležitost, která nás nenechá spát nebo naopak vstát. Co je příčinou a jak bolesti zmírnit či úplně eliminovat? Dozvíte se v našem článku.

Když nás bolí záda

Bolest zad patří mezi nejčastější příčiny návštěvy lékaře u dospělých. Nejproblematičtější částí zad je bederní páteř. Bolesti jsou nejčastěji způsobeny vlivem fyzického přetěžování a svalové nerovnováhy, a to zejména oslabením svalů zádových, břišních, hýžďových a svalů pánevního dna. Bederní oblast je nejvíce zatěžovaným úsekem páteře, protože nese váhu celého těla a dochází zde k přenosu pohybu z dolních končetin na trup.

Pachatelům na stopě

K přetěžování svalů bederní oblasti dochází hlavně vlivem špatného držení těla a chybně naučenými pohybovými stereotypy.

Viníky jsou především:

  • zdlouhavé vysedávání u počítače a televize,
  • vysoké podpatky,
  • nedostatek pohybu,
  • nadváha,
  • těžká manuální práce,
  • zánět sedacího nervu, ale také
  • poranění a onemocnění páteře.

Bolest beder může souviset i s vniřními orgány

Může se jednat i o příznak onemocnění vnitřních orgánů - ledvin, žlučníku, střev nebo slinivky. Mnoho žen pociťuje bolest v oblasti beder i v období menstruace a těhotenství.

Když si na bedra moc naložíme

Bolest zad může být mírná nebo naopak prudká a náhlá. Někdy se může objevit i bolest bederní páteře vystřelující až do nohy.  Ve spojitosti s chybným životním stylem či onemocněním může být bolest beder i dlouhodobá a omezující.

V akutní fázi se pokoušíme o jakousi „dohodu“ a bolavému kříži věnujeme zvýšenou péči.

Co může pomoci:

Nechte záda odpočinout

Ne vždy se můžeme vyhnout dlouhodobému stání nebo sezení. Aby si bedra trochu odpočinula, přicházejí na řadu pasivní opory zad, např. dobře padnoucí bederní pás, který nejen dodává oporu, ale i chrání před prostydnutím. Při nutnosti dlouhodobého sezení jsou vhodné různé sedací rehabilitační pomůcky, které pomáhají posilovat důležité svalstvo potřebné pro správné držení páteře a od bederních bolestí postupně pomáhají.

Prevence na bolest zad

Pravidelný pestrý pohyb, psychická pohoda, zdravý životní styl, dobrá postel a vhodná matrace, ergonomická židle a kvalitní boty – to jsou základní pilíře prevence. Pokud se potíže nepodaří ovlivnit a odstranit dostupnými prostředky, je potřeba se vydat pro pomoc k lékaři.

Do čeho se nám moc nechce aneb jak na bolest zad v kříži

Nejúčinnější možností, jak se ubránit bolestem bederní páteře, je pravidelné cvičení. Cvičení by mělo být pravidelné, dlouhodobé, zaměřené především na posílení svalů břišních, hýžďových, zádových a svalů pánevního dna. Neškodí ani protažení svalů stehen a uvolnění v oblasti zad. Důležité je také zvyknout si na správný postoj a způsob sezení.

Cvičit můžete pod odborným vedením a poté i sami doma. Na výběr je mnoho cviků a metod.

Vhodné jsou např.:

  • jóga,
  • rehabilitace,
  • sestava cviků podle paní Ludmily Mojžíšové,
  • cviky protahující a posilující hluboké svaly v oblasti páteře, břicha a pánve nebo
  • cvičení na gymnastickém míči.

Pokud však bolest přetrvává nebo se zhoršuje, navštivte svého lékaře.

Vsaďte na správné dýchání

Velmi důležité je i správné dýchání. Většina z nás má zažitý špatný dechový stereotyp - dýchá do hrudníku. Správná dechová vlna by měla vycházet ze spodní části břicha a postupovat dále přes břicho, které by se nemělo vyboulit ven, ale roztahovat do stran, do spodních žeber. Menší zbytek nádechu prochází do hrudníku a podklíčků. Výdech by měl jít opět odspodu. Správným dýcháním se posiluje pánevní dno, břišní a mezižeberní svaly, které jsou důležité pro správné dýchání. Správnou dechovou vlnou dochází i ke snížení zátěže na bederní a krční část páteře. Jak správně dýchat vám vysvětlí například zkušený fyzioterapeut.

 

26. duben 2021
Témata článku
Pohyb Bolest
Máte dotaz k článku? Napište nám!

Přečtěte si také

S nepříjemnými příznaky tohoto onemocnění se potýká až 10 % dětí ve věku 3-7 let. Jak toto kožní onemocnění rozeznat, léčit a jak mu předcházet, se dozvíte v našem článku.

více

Čajovník nemá s čajem nic společného. Pochází z Austrálie, kde byl hojně používán domorodci pro své příznivé účinky. Které to jsou a co všechno tea tree olej umí? Povíme si v našem článku.

více

Založit rodinu je velké rozhodnutí. S plánovanou změnou by měli souhlasit oba partneři, přijmout zodpovědnost a promluvit si otevřeně o otázkách plodnosti. Přinášíme vám základní informace o ženském…

více

Spalničky jsou vysoce nakažlivé infekční onemocnění. Jak se přenáší, jaká je inkubační doba a jak se léčí? Prozradíme v našem článku.

více
Zeptejte se lékárníka

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním.

Zjistit více