Úvodní strana » Magazín Lékárna.cz » Články a blogy » Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Trávení Imunita Zdraví z přírody Psychika

Barbadoská třešeň nebo-li acerola je jeden z nejlepších zdrojů přírodního vitamínu C na světě. Vznikly tak rozsáhlé plantáže, na kterých se acerola pěstuje, aby tento drahocenný plod byl dostupný co nejširší veřejnosti.

Acerola - přírodní zdroj vitamínu C

Co obsahuje acerola

Acerola obsahuje kromě kyseliny askorbové, tedy vitamínu C, celou škálu vitamínů B (thiamin, niacin, riboflavin, biotin…), dále pak vitamín A, E a P nebo-li rutin, různé minerály a flavonoidy. Všechny tyto látky nejsou v plodech obsaženy ve velkém množství, ale pomáhají k lepšímu vstřebávání a využití právě velkého množství vitamínu C. Tím jsou přírodní zdroje cenných a pro tělo nepostradatelných látek  vyjímečné.

Proč je vitamín C důležitý

Není náhoda, že se reklamy na vitamín C objevují nejčastěji v podzimním a zimním období, kdy je lidský organismus možná více zatěžován. Vitamín C totiž významně podporuje imunitní systém, přispívá k duševní a psychické pohodě a snižuje vyčerpání a pocity únavy.

Velmi často se o vitamínu C mluví jako o silném antioxidantu - chrání tělo před volnými radikály, které mají negativní vliv na lidský organismus. Také se podílí na tvorbě tkání - cévy, kosti, kůže, kolagen a další. Železo, jehož nedostatkem trpí celá řada lidí, se bez vitamínu C jen těžko vstřebává.

Doporučená denní dávka vitamínu C

Doporučená denní dávka vitamínu C pro dospělé osoby je 80 - 100 mg. Celá řada odborníků se však shoduje, že v případě zvýšeného stresu, fyzické aktivity nebo v průběhu nemoci je spotřeba vitamínu C v těle mnohonásobně vyšší a je dobré dávku navýšit až na 300 mg. 

Jak je to s vitamínem C

Kdy užívat vitamín C, jaké jsou doporučené denní dávky pro děti a proč si dát pozor na předávkování se dozvíte v článku Vitamín C.

Proč užívat právě acerolu

V posledních letech se čím dál častěji mluví o tom, že je vhodné získávat důležité vitamíny a minerály primárně z přírodních zdrojů a po těch syntetických sáhnout až když není zbytí.

Přirozeně se vitamín C nachází v mnoha druzích ovoce a zeleniny. Kromě citrusů pak v drobných plodech, v paprice, brokolici či listové zelenině. Přísun kvalitního ovoce a zeleniny se však v průběhu roku různí. Vařením či zavařováním se navíc většina vitamínu C ztrácí. Nejšetrnější metodou uchování je pak mražení. V potaz musíme vzít i fakt, že opravdu velká část populace ve svém jídelníčku nemá zahrnuto dostatečné množství ani ovoce ani zeleniny.

Kromě klasického ovoce a zeleniny je bohatým zdrojem přírodního céčka též rakytník či šípek - oba plody je možné pěstovat v našich přírodních podmínkách. Absolutně nejvyšší koncentraci vitamínu C však v sobě skrývá právě acerola. Ve 100 g syrové aceroly je asi 1700 mg vitamínu C.

V jaké formě můžeme acerolu sehnat

Protože plody aceroly podléhají rychlé zkáze, jen těžko se v našich krajích můžeme setkat s čerstvými kousky. Nezbývá pak jiné cesty než využít plodů sušených či doplňků stravy, ve kterých je sušený plod aceroly mletý na jemný prášek, nejčastěji k dostání ve formě kapslí.

Sehnat můžete acerolu též ve formě džusů, někdy i v mražené podobě k přípravě smoothie. Barvou láká k pochutnání si na sladké chuti, ve skutečnosti má však blíže k citronu než ke třešni, je totiž kyselá :-) I tak se dá zařadit do kuchyně - k přípravě ovocných salátů, pudinků, sladkých dezertů nebo právě do smoothie.

Nahoru
OK
Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Zjistit více
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka